کمیسیون مستقل حقوق بشر از معیاری نبودن خدمات صحی در کشور نگرانی می کند. سیماسمر رییس این کمیسیون می گوید که سالانه میلیون ها افغانی جهت درمان بیماران در کشورهای همسایه هزینه می شود. درحال حاضر شماری از باشندگان مناطق دور دست با مشکلات فراوان بهداشتی دست و پنجه نرم می کنند. ارایه خدمات بهداشتی […]

کمیسیون مستقل حقوق بشر از معیاری نبودن خدمات صحی در کشور نگرانی می کند. سیماسمر رییس این کمیسیون می گوید که سالانه میلیون ها افغانی جهت درمان بیماران در کشورهای همسایه هزینه می شود.

درحال حاضر شماری از باشندگان مناطق دور دست با مشکلات فراوان بهداشتی دست و پنجه نرم می کنند. ارایه خدمات بهداشتی در کشور در ۱۵ سال گذشته بهبود داشته، اما این خدمات در سطح پایین بوده و از کیفیت لازم برخوردار نبوده است. به همین هدف کمیسیون حقوق بشر «تحقیق ملی حق بهداشت و دسترسی به خدمات بهداشتی» را در کشور راه اندازی می کند. سیماسمر رییس کمیسیون حقوق بشر از معیاری نبودن خدمات صحی در کشور انتقاد می کند و هشدار می دهد که اگر جلو واردات داروی های بی کیفیت و غیر معیاری گرفته نشود، وضعیت صحی در کشور بیشتر از این بد خواهد شد.

در بیشترین موارد شهروندان کشور از بهر تداوی بهتر به کشور های همسایه به ویژه پاکستان و هند سفر می کنند و از این بابت پول های زیادی را مصرف می کنند. رییس کمیسیون حقوق بشر می گوید که نبود خدمات صحی معیاری از دلایل اصلی این کار است.

واردات داروهای بی کیفیت یکی از موارد دیگری است که کمیسیون حقوق بشر آن را آسیب جدی به حق دسترسی مردم به خدمات بهداشتی می داند.

مسوولان کمیسیون حقوق بشر می گویند که این تحقیق ملی را در ۱۸ ولایت از اول ماه سنبله/شهریور، آغاز می کنند و به مدت ۸ ماه تکمیل خواهد شد.