رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید که این کمیسیون به دلیل تصمیم اخیرش مبنی بر باطل کردن آرای انتخابات مجلس نمایندگان حوزه کابل، زیر فشار قرار دارد. کمیسیون شکایات انتخاباتی پنجشنبه هفته گذشته از بهر بلند بودن آمار ثبت شکایات علیه روند برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان در حوزه کابل، آرای انتخابات این حوزه را باطل […]

رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید که این کمیسیون به دلیل تصمیم اخیرش مبنی بر باطل کردن آرای انتخابات مجلس نمایندگان حوزه کابل، زیر فشار قرار دارد.

کمیسیون شکایات انتخاباتی پنجشنبه هفته گذشته از بهر بلند بودن آمار ثبت شکایات علیه روند برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان در حوزه کابل، آرای انتخابات این حوزه را باطل اعلام کرد. یک روز پس از این اقدام، کمیسیون شکایات با پادرمیانی معاون دوم ریاست جمهوری توافق نامه چهار ماده ای را با کمیسیون انتخابات به امضا رساند. براساس این توافق نامه، کمیسیون شکایات انتخاباتی در باره تصمیم اش مبنی بر باطل اعلام کردن آرای انتخابات مجلس نمایندگان حوزه کابل تجدید نظر می کند. عبدالعزیز آریایی، رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی در مراسمی به مناسب روز جهانی مبارزه علیه فساد اداری می گوید که کمیسیون شکایات انتخاباتی به دلیل بی اعتبار اعلام کردن آرای انتخابات مجلس نمایندگان حوزه کابل زیر فشار است.

رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی تاکید می کند که قانون انتخابات در برخی از موارد مشکل دارد و به همین دلیل نمی تواند به مردم وعده دهد که فساد را در کمیسیون شکایات انتخاباتی از بین می برد. او می افزاید که قانون خود زمینه را برای فساد مهیا کرده است. رییس کمیسیون شکایات اطمینان می دهد که برای تامین شفافیت در انتخابات مجلس نمایندگان تا حدود صلاحیت اش، قانون انتخابات را با کاستی های که دارد تطبیق خواهد کرد.

ازسویی هم، سید اکرام افضلی، رییس دیدبان شفافیت افغانستان کمیسیون مستقل انتخابات را به فساد انتخاباتی متهم می کند.

با این همه، هنوز روشن نیست که فیصله نهایی در باره آرای انتخابات مجلس نمایندگان حوزه کابل و افراد متهم به فساد در کمیسیون مستقل انتخابات به کجا می رسد. هرچند روز گذشته شماری از اعضای مجلس نمایندگان جدا سازی آرای پاک را از ناپاک به اعتبار ندادن به آرای بدون بایومتریک خلاص کردند.