وزارت خارجه ایران به گزارش خبرگزاری امریکایی بلومبرگ در مورد غنی‌سازی یورانیوم، واکنش نشان داده‌است. سخن‌گوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که ایران متعهد به موافقت‌نامه جامع منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است. پیش از این بلومبرگ در گزارشی ادعا کرده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا مشخص کند که چطور ایران اورانیوم […]

وزارت خارجه ایران به گزارش خبرگزاری امریکایی بلومبرگ در مورد غنی‌سازی یورانیوم، واکنش نشان داده‌است.

سخن‌گوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که ایران متعهد به موافقت‌نامه جامع منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است. پیش از این بلومبرگ در گزارشی ادعا کرده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا مشخص کند که چطور ایران اورانیوم را تا ۸۴ درصد غنی کرده‌است.

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دو دیپلمات بلند پایه مدعی شده‌است که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران هفته گذشته اورانیوم ۸۴ درصد غنی ‌شده را شناسایی کرده‌اند. بلومبرگ در گزارشی ادعا کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تکاپو است تا مشخص کند که چطور ایران اورانیوم را تا ۸۴ درصد غنی کرده‌است. این شبکه آمریکایی گفته که بازرسان آژانس در ایران اورانیوم غنی شده‌‌ای را شناسایی کردند که زیر حد نصاب لازم برای یک سلاح هسته‌‌ای است.

در همین‌حال، وزارت خارجه ایران در واکنش به این گزارش می‌گوید که ایران متعهد به موافقت‌نامه جامع منع گسترش سلاح‌‌های هسته‌‌ای است. وی تاکید می‌کند که همکاری حرفه ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یک اصل مهم برای ایران است.

وی هم‌چنان می‌گوید که کشورش استفاده ابزاری از آژانس را برای سوء‌استفاده از آن در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها مردود می‌داند. به گفته وی، چارچوب مذاکرات در ارتباط با رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و بازگشت مسوولانه همه طرف‌ها به‌توافق هسته‌ای روشن و مشخص است.

این در حالی‌است که میخائیل اولیانوف نماینده دایم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در ویانا در واکنش به ادعای غنی‌سازی اورانیوم ۸۴ درصدی در ایران می‌گوید که رسانه‌‌های خارجی می‌خواهند پیش از جلسه بعدی شورای حکام آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی، اوضاع پیرامون مساله هسته‌ای ایران را پیچیده کنند.