وزارت خارجه ایران باردیگر خواستار تأمین حق‌آبه از رود هیرمند شده‌است. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت می‌گوید که موضوع حقابه ایران جزو مطالبات ایران مبتنی بر معاهده موجود میان دو کشور است. وی گفت که در همه گفت‌وگوها با مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان این موضوع را به عنوان یک اصل اساسی مطرح کرده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه […]

وزارت خارجه ایران باردیگر خواستار تأمین حق‌آبه از رود هیرمند شده‌است. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت می‌گوید که موضوع حقابه ایران جزو مطالبات ایران مبتنی بر معاهده موجود میان دو کشور است. وی گفت که در همه گفت‌وگوها با مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان این موضوع را به عنوان یک اصل اساسی مطرح کرده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه ایران تأکید کرد که ثبات در افغانستان و تحکیم امنیت در این کشور به ثبات و امنیت مرزهای مشترک بسیار کمک می‌کند.

موضوع حق‌آبه ایران از افغانستان از مسایل بحث برانگیز میان افغانستان و ایران است. با روی کار آمدن حکومت سرپرست در کشور ایران بارها خواستار تأمین حق‌آبه این کشور از هیرمند شده‌است؛ اما مقام‌های حکومت سرپرست می‌گویند که به پرداخت حق‌آبه ایران متعهداند. درتازه‌ترین مورد، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری هفتگی‌اش بر تأمین حق‌آبه ایران از رود هیرمند مطابق قرار داد تأکید کرد. کنعانی می‌گوید که کمک به ثبات، امنیت و توسعه افغانستان، اصول راه‌گشایی در تنظیم مناسبات اصولی و سازنده ایران با دولت سرپرست افغانستان است. وی تأکید کرد که ثبات در افغانستان و تحکیم امنیت در این کشور به ثبات و امنیت مرزهای مشترک بسیار کمک می‌کند. کنعانی می‌گوید که اقتصادی سازی مرزهای مشترک با افغانستان، علاوه بر تحقق منافع مشترک، به تحکیم امنیت مرزهای دو کشور هم کمک می‌کند.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست می‌گوید که در افغانستان مشکلات کمبود آب و خشک‌سالی وجود دارد و افغانستان به پرداخت حق‌آبه ایران متعهد است.

این در حالی‌است که عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب ایران گفته که باید حکومت سرپرست افغانستان به معاهده تن در دهد و حق‌آبه این کشور از دریای هلمند را پرداخت کند. او افزوده که خشک‌‌سالی و سال نرمال آبی در افغانستان روی مقدار آبی که تعیین‌شده در معاهده تاثیری نمی‌گذارد و هر قدر هم که بارندگی در افغانستان کم و محدود باشد باید حق‌آبه ایران پرداخت شود.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv