سازمان نجات کودکان “سیف د چلندرن” در گزارشی اعلام کرده است تمامی کودکان که در افغانستان در هژده سال گذشته تولد شده اند، عملا از خشونت و جنگ متأثر بوده اند. امریکا و دیگر متحدان غرب این کشور به تاریخ هفتم اکتوبر سال دوهزار و یک میلادی حمله های نظامی خود را علیه رژیم طالبان […]

سازمان نجات کودکان “سیف د چلندرن” در گزارشی اعلام کرده است تمامی کودکان که در افغانستان در هژده سال گذشته تولد شده اند، عملا از خشونت و جنگ متأثر بوده اند.

امریکا و دیگر متحدان غرب این کشور به تاریخ هفتم اکتوبر سال دوهزار و یک میلادی حمله های نظامی خود را علیه رژیم طالبان آغاز کردند. این جنگ زمانی آغاز شد که رژیم طالبان درخواست واشنگتن را برای سپردن اسامه بن لادن رهبر پیشین شبکه القاعده به امریکا و یا اخراج وی را از افغانستان، نپذیرفت.

اکنون که هژده سال از آغاز جنگ امریکا و ناتو علیه گروه طالبان می گذرد، سازمان نجات کودکان گزارش تکاندهنده در باره وضعیت زندگی کودکان افغانستان منتشر کرده است. براساس این گزارش کودکی که هژده سال پیش تولد شده بود، عملا در جنگ جوان شده اند.

در بخشی از گزارش سازمان نجات کودکان آمده است: “تخمین زده شده که بیست میلیون کودک هر روز از ترس تیراندازی، انفجار و یا کشته شدن و از دست دادن عضو بدن شان در جاده، مکتب و یا خانه از خواب بیدار می‌ شوند.”

این سازمان در گزارش خود درباره شمار کودکانی که در هژده سال گذشته از رفتن به مکتب بازمانده اند و نیاز به کمک های بشری دارند نیز یاد کرده است.

در گزارش سازمان نجات کودکان آمده است: “سه اعشاریه هشت میلیون کودک در افغانستان به کمک ‌های بشری نیاز دارند که بیش از شش صد هزار آنان مبتلا به سوء تغذی حاد اند. از میان دوصد و هشتاد هزار بی جا شده داخلی، بیش از نصف آنان کودکان اند، بیش از سه اعشاریه هفت میلیون کودک که از رفتن به مکتب محروم اند و هشتاد و چهار درصد قربانیان انفجار مواد به جا مانده از جنگ، کودکان بوده اند.”

مسوول بخش افغانستان سازمان نجات کودکان گفته است که کارمندان این سازمان در جریان صحبت با کودکان بیرون از مکتب که در جاده ‌ها کار می ‌کنند، دریافته اند که تعدادی از این کودکان از نارامی شدید روانی، رنج می ‌برند؛ چون شاهد مواردی بوده اند، که یک کودک نباید باشد.