گروهای حقوق بشری استفاده از کودکان در منازعات مسلحانه در کشور را محکوم می کنند. این در حالیست که به تازکی یک کودک دوازده ساله از سوی طالبان به ضرب گلوله به شهادت رسیده است. این کودک واصل احمد نام داشت و در ارزگان تصویرهای نمایشی گرفت و ظاهرا در یک گروه خیزش مردمی پیوست […]

گروهای حقوق بشری استفاده از کودکان در منازعات مسلحانه در کشور را محکوم می کنند. این در حالیست که به تازکی یک کودک دوازده ساله از سوی طالبان به ضرب گلوله به شهادت رسیده است.

این کودک واصل احمد نام داشت و در ارزگان تصویرهای نمایشی گرفت و ظاهرا در یک گروه خیزش مردمی پیوست تا علیه طالبانی که بر آنان ظلم روا می داشتند، بجنگد. برای وی پارسال بعد از آن لقب قهرمانی داده شد که به گفته کاکایش، شبه نظامیان دخیل در یک گروه خیزش مردمی را در شکستاندن حلقه محاصره طالبان در ترینکوت یاری رساند. با آن که واصل احمد تابستان پارسال از صف این گروه خیزش مردمی جدا شد و به مکتب می رفت؛ اما طالبان او را در شهر ترینکوت مرکز ارزگان نشانه گرفتند و به شهادت رساندند.

شهید شدن واصل احمد با واکنش های در داخل و بیرون از کشور مواجه شده است. دیدبان حقوق بشر کشته شدن این کودک را محکوم می کند و آن را یک رویداد وحشتناک و غم انگیز می داند.

پاتریشیا گوسمن پژوهشگر ارشد بخش افغانستان دیدبان حقوق بشر می گوید: “این یک رویداد وحشتناک و غم انگیز است. در این قضیه دو جنایت شامل است، یکی این که واصل احمد کشته شد و دیگر این که یک کودک با این سن و سال در جنگ سهیم ساخته شد”.

کمیسیون حقوق بشر نیز نشانه گرفتن کودکان از سوی طالبان را به شدت محکوم می کند و تأکید می کند که گروه های مسلح نباید کودکان را آماج حمله قرار دهند.

واصل احمد دوازده ساله در حالی به شهادت می رسد که پیش از این بارها از بهر شامل شدن کودکان در صف های نظامی انتقاد شده است. گفته می شود که طالبان پدر واصل احمد را به شهادت رسانده بودند و واصل نیز می خواست قصد پدرش را از طالبان بگیرد.