گروه هماهنگی عدالت انتقالی افغانستان و برخی نهادهای مدنی دیگر جنایات جنگی طالبان در ولایت کندز را محکوم می کنند. سقوط شهر کندز بدست گروه طالبان فاجعه را بوجود آورد که در چهارده سال پسین بی سابقه گفته شده است. گزارش سازمان عفو بین الملل، نشان می دهد که درحادثه کندز زنان و کودکان به […]

گروه هماهنگی عدالت انتقالی افغانستان و برخی نهادهای مدنی دیگر جنایات جنگی طالبان در ولایت کندز را محکوم می کنند. سقوط شهر کندز بدست گروه طالبان فاجعه را بوجود آورد که در چهارده سال پسین بی سابقه گفته شده است. گزارش سازمان عفو بین الملل، نشان می دهد که درحادثه کندز زنان و کودکان به گونه فردی و گروهی مورد تجاوز جنسی قرارگرفته اند و اموال و دارهای مرد به غارت رفته است.

طالبان در کندز از افراد ملکی به عنوان سپر دفاعی استفاده کرده اند و از کودکان برای تلاشی خانه ها به منظور شناسایی افراد مورد نظر شان نیز بهره برده اند.

گروه هماهنگی عدالت انتقالی افغانستان، جنایات جنگی طالبان در ولایت کندز را محکوم می کند. ویدا احمدی عضو این گروه از حکومت و سازمان ملل متحد می خواهد که برای فاجعه کندز محکمه ی جرایم جنگی ایجاد کنند.

بانو احمدی می افزاید که گروه طالبان در شهر کندز مرتکب نقض جدی حقوق بشری شده اند و باید عاملان این جنایت به دادگاه کشانیده شوند. گروه هماهنگی عدالت انتقالی افغانستان حمله هوایی نیروهای بین المللی برشفاخانه سازمان دوکتوران بدون مرز در شهر کندز را نیز محکوم می کند. درنتیجه حمله هوایی ناتو بر شفاخانه سازمان دوکتوران بدون مرز در شهر کندز نه داکتر این شفاخانه شهید و ۳۷ غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

اعضای گروه عدالت انتقالی افغانستان می گویند که نیروهای خارجی نسبت به این عملکرد شان باید به مردم افغانستان پاسخ گویند.

گروه هماهنگی عدالت انتقالی افغانستان از نهادهای خیریه، تجارملی و حکومت می خواهد که برای بیجاد شدگان کندز و سایرولایت های ناامن کمک کنند.

این درحالیست که کمیسیون حقوق بشر، گروه هماهنگی عدالت انتقالی افغانستان و فعالان مدنی از طرف های درگیر در جنگ افغانستان می خواهند که قوانین جنگی را در نظر بگیرند و نباید از شهروندان و تاسیسات عامه به عنوان سپراستفاده کنند.