بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان گفته است که میلیارد ها دالر از کمک های آمریکا در بیش از یک دهه اخیر در افغانستان هدر رفته است و در حال حاضر رقم دقیق آن مشخص شده نمی تواند. جان سوپکو بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان در گفت‎گو با روزنامه بریتانیایی اندیپندنت گفته […]

بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان گفته است که میلیارد ها دالر از کمک های آمریکا در بیش از یک دهه اخیر در افغانستان هدر رفته است و در حال حاضر رقم دقیق آن مشخص شده نمی تواند.

جان سوپکو بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان در گفت‎گو با روزنامه بریتانیایی اندیپندنت گفته است که در نتیجه تحقیقات این اداره از ضایع شدن ۹۴۶ میلیون دالر جلوگیری شده است و حدود صد تن در پیوند به هدر دادن پول های کمکی آمریکا بازداشت شده اند.

آقای ساپکو با اشاره به سفر اخیرش به افغانستان افزوده است که از بهر تهدیدهای امنیتی حتا نتوانسته است از پایگاه های نظامی آمریکا بیرون برود.

وی در گفت‎گو با روزنامه اندیپندنت با وخیم خواندن وضعیت امنیتی افغانستان کرده است که در حال حاضر اداره تحت امرش نمی تواند مثل گذشته از پروژه های عملی شده با پول آمریکا بارزسی کند. بازرس ویژه آمریکا در کنار نا آرامی و فساد اداری، مبارزه با مواد مخدر را نیز از چالش های عمده در افغانستان بر شمرده است.

این در حالیست که پس از سقوط رژیم طالبان تاکنون، آمریکا حدود ۱۱۰ میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده است، اما با هزینه شدن این پول ها هنوز وضعیت اقتصادی کشور بهبود نیافته است و فساد اداری نیز افزایش یافته است.