فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان می گوید که با رسیدن فصل سرما طالبان به گفتگوهای صلح تمایل نشان خواهند داد. او که در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارش خود را در باره وضعیت افغانستان ارایه می کرد، نسبت به وضعیت کنونی افغانستان ابراز نگران کرد. فرستاده ویژه سازمان ملل متحد که […]

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان می گوید که با رسیدن فصل سرما طالبان به گفتگوهای صلح تمایل نشان خواهند داد. او که در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارش خود را در باره وضعیت افغانستان ارایه می کرد، نسبت به وضعیت کنونی افغانستان ابراز نگران کرد.

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد که در نشست شورای امنیت این سازمان در شهر نیوریاک صحبت می کرد، نسبت به وضعیت جاری در کشور نگران کرده است. افزایش شمار بیجا شدگان داخلی، ادامه ناامنی و افزایش رویداد های تروریستی از نگرانی های عمده ای است که فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان، بیان می کند.

تدامیچی یاماتو فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است: موافقتنامه ای که حکومت و حزب اسلامی روی آن گفتگو می کنند، این را واضح می کند که، حکومت افغانستان به گفتگوهای صلح علاقه مند است. زمستان فرامی رسد و چنین پیشبینی می شود که طالبان باری دیگر به گفتگوهای صلح تمایل نشان دهند. تجارب نشان می دهد که مذاکرات صلح شاید ماه ها و حتی سال ها را در برگیرد، اما باید گام هایی برداشته شود که اعتماد بین حکومت و طالبان نیز به میان آید، تا زمینه برای گفتگوها فراهم شود”.

به باور فرستاده ویژه سازمان ملل برای افغانستان، جنگ از پیشرفت و توسعه افغانستان جلوگیری کرده است و نیز نا امنی سبب شده است که کمک های جامعه بین المللی در افغانستان هدر رود. وی تأکید کرده است که افغانستان باید به پای خود بییستد، اما تا زمانی که جنگ ادامه یابد دشوار خواهد بود این کشور به خود متکی شود. فرستاده ویژه سازمان ملل برای افغانستان، سال دو هزار و شانزده میلادی را سال دشوار برای کشور دانسته و گفته است که، نظامیان افغانستان در این سال، در مقابله با تروریستان دست بالایی داشته اند.

آقای یاماتو، نشست بروکسل را برای افغانستان با اهمیت می داند و می گوید که حکومت افغانستان باید از این فرصت به گونه مناسب استفاده کند تا بتواند کمک های جامعه جهانی را به دست آورد.