دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان اعلام کرده است که در سال گذشته میلادی نزدیک به چهار هزار تن جان باخته اند. براساس گزارش تازه این نهاد، طی سال دوهزار و هژده میلادی، تلفات غیر نظامیان در کل یازده درصد افزایش داشته است. براساس گزارش، در سال گذشته میلادی سه هزار و هشتاد و […]

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان اعلام کرده است که در سال گذشته میلادی نزدیک به چهار هزار تن جان باخته اند. براساس گزارش تازه این نهاد، طی سال دوهزار و هژده میلادی، تلفات غیر نظامیان در کل یازده درصد افزایش داشته است. براساس گزارش، در سال گذشته میلادی سه هزار و هشتاد و چهار تن در پی منازعات مسلحانه جان باخته اند که از میان نه صد و بیست و هفت تن آنان کودکان بوده اند. یافته های گزارش یوناما نشان می دهد که مسوول بیشتر تلفات غیر نظامیان، گروه های مخالف مسلح دولت بوده اند.

بر اساس یک گزارش سازمان ملل که روز یکشنبه منتشر شد، تعداد غیرنظامیانی که در سال دوهزار و هژده در افغانستان جان باخته اند، در هژده سال اخیر بیشتر بوده است. در این گزارش آمده که تعداد غیرنظامیان کشته شده در سال دوهزار هژده میلادی نسبت به سال دوهزار و هفده یازده درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش در سال گذشته میلادی سه هزار و هشت صد و چهار غیرنظامی در منازعات مسلحانه جان باخته اند و هفت هزار و یکصد و هشتاد و نه غیر نظامی دیگر زخم برداشته اند.

براساس گزارش یوناما شصت و سه درصد تلفات غیرنظامیان سهم گروه های ترویستی است. براساس این گزارش، سهم گروه طالبان سی و هفت درصد، سهم گروه تروریستی داعش بیست درصد و سهم سایرگروه‌های مخالف دولت نیز شش درصد بوده است.

در این گزارش عامل چهارده درصد تلفات غیرنظامیان، نیروهای دولتی، شش درصد نیروهای بین ‌المللی مستقر در کشور و چهار درصد نیز نیروهای طرفدار دولت شناخته شده ‌اند.

در گزارش آمده است که در میان جان باختگان در یک سال گذشته نه صد و بیست و یک کودک شامل بوده اند و این رقم افزایش تلفات کودکان را در جنگ افغانستان نشان می دهد.

حمله ‌های انتحاری و افزایش بمباران هوایی از عوامل عمده افزایش تلفات غیر نظامیان ذکر شده است.