با آغاز سال جدید آموزشی بدون حضور دختران در افغانستان، دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان «یوناما» ممنوعیت آموزش دختران را غیرقابل توجیه دانست. این سازمان همچنان از مقام‌های کنونی افغانستان خواست دروازه‌ مکتب‌ها و دانشگاه‌ها را به‌روی دختران باز کند. از سویی هم، شماری از فعالان حقوق زن و آگاهان سیاسی می‌گویند، تا […]

با آغاز سال جدید آموزشی بدون حضور دختران در افغانستان، دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان «یوناما» ممنوعیت آموزش دختران را غیرقابل توجیه دانست. این سازمان همچنان از مقام‌های کنونی افغانستان خواست دروازه‌ مکتب‌ها و دانشگاه‌ها را به‌روی دختران باز کند. از سویی هم، شماری از فعالان حقوق زن و آگاهان سیاسی می‌گویند، تا زمانی‌که کشورها و جامعه جهانی بالای مقام‌های حکومت سرپرست فشارهای جدی دیپلماتیک وارد نکنند، منع آموزش دختران از سوی این این حکومت ادامه خواهد یافت.

سال تعلیمی جدید در افغانستان در حالی آغاز شده‌است که دختران بالاتر از صنف ششم نمی‌توانند به مکتب بروند. درجدید ترین مورد، دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان «یوناما» در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی اکس نگاشته‌است که این سومین سال آموزشی است که دختران بالاتر از صنف ششم نمی‌توانند به مکتب بروند. این نهاد ملل متحد، ممنوعیت آموزش دختران را غیرقابل توجیه خواند. یوناما با تأکید بر ضرورت آموزش برای همه شهروندان کشور گفت که مقام‌های کنونی افغانستان باید به ممنوعیت‌های آموزشی دختران پایان دهند:«اکنون بیش از ٩٠٠ روز است که دختران بالای ١٢ سال از حضور در مکتب و دانشگاه منع شده‌اند. ممنوعیت آموزش دختران غیرقابل توجیه است. ما از طالبان می‌خواهیم که دروازه‌ مکتب‌ها و دانشگاه‌ها را به روی دختران باز کند».

در این حال، شماری از فعالان حقوق زن می‌افزایند که جامعه جهانی باید فشار وارد کند تا محدودیت‌ها بالای زنان افغانستان کمتر شود و دروازه‌ مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به‌روی دختران کشور باز شود.

این در حالی‌است که مولوی حبیب‌الله آغا سرپرست وزارت معارف در مراسم آغاز سال آموزشی جدید، افزون برآموزش دینی بر فراگیر علوم عصری نیست تأکید کرد. سرپرست وزارت معارف در حالی بر فراگیری علوم عصری تأکید می‌کند که امسال همانند سال‌های گذشته خبری از آموزش دختران بالا تراز صنف ششم نیست و آنان همچنان در انتظار فراهم شدن زمینه آموزش هستند.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv