سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد ″یونسکو″ به اقدام طالبان مبنی بر جداسازی صنف‌های دختران و پسران در دانشگاه‌ها واکنش نشان داده است. این نهاد هشدار داده است که ممنوعیت آموزش مختلط، منع آموزش زنان توسط مردان، تأثیرات شدید بالای مشارکت زنان در سیستم تحصیلی و آموزشی دختران به‌‍طور گسترده وارد می‌‌کند و […]

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد ″یونسکو″ به اقدام طالبان مبنی بر جداسازی صنف‌های دختران و پسران در دانشگاه‌ها واکنش نشان داده است.

این نهاد هشدار داده است که ممنوعیت آموزش مختلط، منع آموزش زنان توسط مردان، تأثیرات شدید بالای مشارکت زنان در سیستم تحصیلی و آموزشی دختران به‌‍طور گسترده وارد می‌‌کند و بر زندگی، کار و شهروندی آنان تأثیر منفی می‌گذارد. با این حال، یونسکو بر آموزش عادلانه‌ی همه دانش‌آموزان، حصول اطمینان از محیط مصوون آموزش، حمایت از آموزگاران با پرداخت حقوق به‌موقع به آنان و نیز مشارکت زنان در سیستم آموزشی تأکید کرده است.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد اعلام کرده است که سیستم آموزشی افغانستان با خطر جدی مواجه است و با افزایش بی‌جاشدگان داخلی و محرومیت کودکان از آموزش، خطر فاجعه نسلی نیز افزایش یافته است و بر انکشاف پایدار کشور در سال‌های آینده تاثیر منفی خواهد گذاشت. این نهاد هم‌چنان گفته است که اگر ممنوعیت آموزش مختلط و آموزش زنان توسط مردان اعمال شود، تأثیرات منفی روی مشارکت زنان در تحصیلات عالی می‌‌گذارد. این در حالی‌است که روز گذشته(یک‌شنبه، ۲۱سنبله) سرپرست وزارت تحصلت عالی طالبان اعلام کرد که به آموزش مختلط نقطه پایان می‌‌گذارد.