صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل “یونیسف” اعلام کرده است که در حال حاضر چهار میلیون کودک در افغانستان به کمک نیاز دارند و درمیان این کودکان، پنجصد هزار تن به کمک فوری نیاز دارند. این نهاد بین ‌المللی، روز یکشنبه با برگزاری نشستی در ولایت هرات در غرب افغانستان از جامعه جهانی خواست که […]

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل “یونیسف” اعلام کرده است که در حال حاضر چهار میلیون کودک در افغانستان به کمک نیاز دارند و درمیان این کودکان، پنجصد هزار تن به کمک فوری نیاز دارند.

این نهاد بین ‌المللی، روز یکشنبه با برگزاری نشستی در ولایت هرات در غرب افغانستان از جامعه جهانی خواست که برای رسیدگی به وضعیت این کودکان، پنجاه میلیون دالر کمک کنند. به گفته یونیسف، این کودکان به دلیل ادامه جنگ، ناامنی و خشکالی به ویژه در غرب افغانستان با مشکلات جدی رو به رو استند.

از این مقدار پول حدود بیست و شش میلیون دالر برای مبارزه با سوء تغذیه، هفت میلیون دالر برای تهیه آب آشامیدنی صحی، هفت میلیون دالر برای آموزش، پنج میلیون دالر برای حفاظت از کودکان، دو و نیم میلیون برای بهداشت و دو میلیون نیز برای هماهنگی و وضعیت اضطراری مصرف می شود.

فریدون آرین، سخنگوی یونسف می گوید که این کمک‌ها بیشتر در ولایت‌های هرات، غور و بادغیس به کودکان داده خواهد شد.

براساس اعلام یونیسف هزاران خانوار در این ولایت ‌ها به دلیل خشکسالی و ناامنی آواره شده‌اند.

یونسیف می‌گوید که در سال گذشته میلادی برای یک میلیون کودک افغانستان آب آشامیدنی صحی فراهم کرده، سیزده میلیون کودک را نیز در برابر بیماری فلج کودکان واکسین زده و زمینه رفتن یک میلیون کودک را به مکتب فراهم کرده است. براساس اعلام این نهاد به حدود ده میلیون کودک نیز برای نجات از سوء تغذیه غذا و دارو کمک شده است.

براساس آمار حکومت افغانستان بیش از دو میلیون کودک به دلیل فقر و تنگ ‌دستی خانواده ‌ها در این کشور مشغول کارند. وزارت کار و امور اجتماعی هفته پیش اعلام کرد که برای نخستین بار راهکار ملی کار کودکان را تدوین کرده که بر بنیاد این راهکار باید تا سال دوهزا رو بیست و پنج کار شاقه و تا دوهزار و بیست به کار کودکان در این کشور پایان داده شود.