صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه کشور در دیدار با همتایی ترکی خود گفته است که افغانستان به حیث یک کشور قربانی تروریزم، در صف نخست مبارزه با این پدیده قرار داشته و مبارزه مشترک با این پدیده ضرورت جدی است. آقای ربانی با اشاره به رویدادهای تروریستی اخیر که در ترکیه به وقوع پیوسته […]

صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه کشور در دیدار با همتایی ترکی خود گفته است که افغانستان به حیث یک کشور قربانی تروریزم، در صف نخست مبارزه با این پدیده قرار داشته و مبارزه مشترک با این پدیده ضرورت جدی است. آقای ربانی با اشاره به رویدادهای تروریستی اخیر که در ترکیه به وقوع پیوسته است، یاد آور شده است که باید برای مبارزه با تروریزم همه کشورها سهیم شوند.

ترکیه پس از شدت گرفتن جنگ ها در کشورهای عراق و سوریه گواه حملات تروریستی بوده است. در تازه ترین رویداد تروریستی در یکی از ساحات تاریخی شهر استانبول روز (سه شنبه ۱۸جوزا/خرداد) دست کم یازده تن کشته و حدود چهل تن دیگر زخمی شدند.

صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه کشور در دیدار با مولود چاووش اغلو وزیر امور خارجه ترکیه در استانبول در رابطه به حمله تروریستی اخیر در این شهر با وزیر امور خارجه ترکیه ابراز همدردی کرده است. آقای ربانی گفته است که افغانستان به حیث یک کشور قربانی تروریزم، در صف نخست مبارزه با این پدیده قرار دارد و افغانستان مبارزه مشترک با این پدیده را یک ضرورت جدی می داند. وزیر امور خاجه کشور همچنان پیرامون اوضاع امنیتی اخیر در کشور و کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر گروه طالبان در پاکستان به وزیر امور خارجه ترکیه معلومات داده است.

آقای ربانی گفته است: گروه طالبان پس از شکست در حملات بهاری و کشته شدن رهبر شان، به گروگان گیری و کشتار وحشیانه غیرنظامیان حتا در ماه مبارک رمضان در شاهراه ها رو آورده اند و این عمل آنها نشان می دهد که این گروه دچار شکست عمیق شده است”.

در همین حال مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، همکاری های منطقوی را برای حل مشکل تروریزم مهم خوانده و گفته است که قرار است در آینده نزدیک، جهت گفت‎گوهای بیشتر به کابل سفر کند.

با این همه وزیر امور خارجه کشور در رابطه به خبری که در شماری از رسانه ها مطرح شده که گویا ترکیه و ایران به دنبال ثبت “مثنوی معنوی” مولانا جلال الدین محمد بلخی به عنوان میراث فرهنگی هر دو کشور در یونسکو استند، خواستار معلومات شده است، اما وزیر امورخارجه ترکیه با ابراز بی خبری از این موضوع گفته است که کشورش، جایگاه افغانستان را به عنوان زادگاه مولانا جلال الدین محمد بلخی در این زمینه در نظر خواهد گرفت.