از شصت مین سالگرد آغاز روابط سیاسی و دیپلوماتیک میان افغانستان و چین در کابل بزرگداشت شد. افغانستان و چین سه سند همکاری راهبردی را در زمینه های مبارزه با تروریزم، همکاری های اقتصادی و آموزش و پرورش نیز امضا کردند. لی یوان جائو معاون رییس جمهور چین بامداد (روز سه شنبه ۱۲عقرب/آبان) وارد کابل […]

از شصت مین سالگرد آغاز روابط سیاسی و دیپلوماتیک میان افغانستان و چین در کابل بزرگداشت شد. افغانستان و چین سه سند همکاری راهبردی را در زمینه های مبارزه با تروریزم، همکاری های اقتصادی و آموزش و پرورش نیز امضا کردند.

لی یوان جائو معاون رییس جمهور چین بامداد (روز سه شنبه ۱۲عقرب/آبان) وارد کابل شد. هدف از سفر معاون رییس جمهور چین به افغانستان تحکیم روابط بین دو کشور در عرصه های مختلف و بزرگداشت از شصت مین سالگرد تاسیس آغاز روابط سیاسی و دپیلوماتیک میان افغانستان و چین گفته شده است.

افغانستان و چین روز سه شنبه سه سند همکاری راهبردی را در زمینه های مبارزه با تروریزم، همکاری های اقتصادی و آموزش و پرورش نیز امضا کردند. محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور می گوید که سیاست چین در منطقه با رویکرد تامین صلح و ثبات است و امضا این سندها می تواند در زمینه های امنیت فزیکی، امنیت اجتماعی و رشد آموزش و پرورش برای شهروندان افغانستان موثر تمام شود.

معاون رییس جمهور چین عالی رتبه ترین مقام این کشور است که برای نخستین بار طی سه دهه اخیر به افغانستان سفر کرده است. صلح ، امنیت و همکاری منطقوی جزء دیگر مسایلی است که رهبران دو کشور روی آن بحث کردند. رییس جمهور غنی می گوید که همکاری چین می تواند در راستای تأمین صلح در افغانستان مثبت تمام شود.

سال گذشته چین وعده اهدای سه هزار بورسیه را به افغانستان داده بود. آقای غنی می گوید این کشور بر علاوه این بورسیه ها وعده پنجا بورسیه دیگر را نیز به مردم افغانستان داده است. به گفته وی، قرار است که این کشور ۱۰ واحد رهایشی را به ارزش ۷۹ میلیون دالر در افغانستان بسازد.

در همین حال لی یوان جائو معاون رییس جمهور چین می گوید که امضای سندهای راهبردی بیانگر دوستی افغانستان و مردم چین است. وی می افزاید که کشورش در زمینه مبارزه با تروریزم با افغانستان همکار است؛ چون به گفته معاون رییس جمهور چین، تروریزم دشمن مشترک دو کشور است.

معاون رییس جمهوری چین تاکید می کند: “مردم افغانستان و چین از گذشته های دور روابطه نزدیک دارند. سندهای راهبردی که امروز بین دو کشور به امضا رسید بیانگر دوستی مردم افغانستان و خلق چین است.براساس روابطی که داریم در عرصه پیشرفت افغانستان به ویژه در بخش تامین صلح و ثبات برای مردم افغانستان کمک می کنیم. تروریزم دشمن مشترک هردو کشور است و نیاز است که در این زمینه مبارزه صادقانه صورت گیرد”.

معاون رییس جمهور چین در حالی به کابل سفر می کند که پیش از افشای مرگ ملاعمر رهبر پیشین گروه طالبان، قرار بود دور دوم گفتگوهای مستقیم صلح میان دولت افغانستان و طالبان در این کشور برگزار شود. پیش از آن نیز مقام های افغانستان تأکید داشتند که چین به عنوان شریک راهبردی پاکستان می تواند این کشور را برای کشاند طالبان به میز مذاکره وادار کند.