نخستین دور کارزار واکسین، بیماری فلج کودکان در سال جدید میلادی در کشور آغاز شده است. قرار است در این کمپاین پنج میلیون کودک کمتر از پنج سال، واکسین شوند. سخن‌گوی وزارت صحت عامه می‌گوید که در سال گذشته میلادی تنها دو مورد مثبت بیماری فلج کودکان در کشور ثبت شده‌است. وی از شهروندان کشور […]

نخستین دور کارزار واکسین، بیماری فلج کودکان در سال جدید میلادی در کشور آغاز شده است.

قرار است در این کمپاین پنج میلیون کودک کمتر از پنج سال، واکسین شوند. سخن‌گوی وزارت صحت عامه می‌گوید که در سال گذشته میلادی تنها دو مورد مثبت بیماری فلج کودکان در کشور ثبت شده‌است. وی از شهروندان کشور خواسته که تیم‌های واکسین پولیو را بیش‌تر حمایت کنند.

پولیو یک بیماری ویروسی است که تداوی ندارد و تنها توسط واکسین وقایه شده می‌تواند. این بیماری بیش‌تر در میان کودکان رخ می‌دهد و سبب فلج دایمی و حتی مرگ آنان می‌شود.

نخستین دور کمپاین واکسین بیماری کودکان در سال جدید میلادی در کشور راه اندازی شده‌است. سخن‌گوی وزارت صحت عامه می‌گوید که این دور فرعی کمپاین واکسین پولیو به‌هدف واکسین کردن بیش از ۵٫۳ میلیون کودک زیر سن پنج سال ۱۷۸ ولسوالی ۱۶ ولایت در حوزه‌های شرق، جنوب، جنوب شرق و غرب کشور به‌شمول کابل در این هفته برای چهار روز ادامه خواهد داشت.

به گفته سخن‌گوی وزارت صحت عامه در نتجیه تطبیق ۹ دور کمپاین فرعی و ملی واکسین پولیو در سال گذشته میلادی، افغانستان کم‌ترین واقعات مثبت پولیو ازآغاز مبارزه با این بیماری را داشت. وی می‌گوید که در سال ۲۰۲۲، تنها دو واقعه مثبت پولیو از ولایت‌های پکتیکا و کنر گزارش شده بود که نسبت به ۵۶ واقعه سال ۲۰۲۴ واقعه سال ۲۰۲۱ کاهش قابل ملاحظه را نشان می‌دهد.

سخن‌گوی این وزارت ابراز امیدواری کرده‌است که تا پایان سال جدید میلادی با تطبیق کمپاین‌های واکسین پولیو، واقعات پولیو در افغانستان به‌صفر برسد. وزارت صحت عامه از بزرگان و متنفذان کشور خواسته که تیم‌های واکسین پولیو را بیش‌تر حمایت کنند تا آنان به‌تمام کودکان زیر سن پنج سال با دو قطره واکسین پولیو رسیدگی کنند و مطمین شوند که کودکان در مقابل این بیماری کشنده و فلج کننده دایمی به صورت کامل محافظت شده‌اند.