در ادامه واکنش‌ها به اخراج اجباری پناه‌جویان افغانستان از پاکستان، بیش از ۳ تن از فعالان حقوق بشر، جامعه مدنی، استادان دانشگاه و وکلای مدافع پاکستان تصمیم این کشور برای دومین دور اخراج مهاجران افغانستان از پاکستان را محکوم کردند. این فعالان با نشر بیانیه‌ای مشترک آغاز دور دوم اخراج مهاجرین افغانستان را خلاف قانون […]

در ادامه واکنش‌ها به اخراج اجباری پناه‌جویان افغانستان از پاکستان، بیش از ۳ تن از فعالان حقوق بشر، جامعه مدنی، استادان دانشگاه و وکلای مدافع پاکستان تصمیم این کشور برای دومین دور اخراج مهاجران افغانستان از پاکستان را محکوم کردند.

این فعالان با نشر بیانیه‌ای مشترک آغاز دور دوم اخراج مهاجرین افغانستان را خلاف قانون اساسی پاکستان و نقض چندین قانون بین‌المللی خوانده‌اند. در بیانیه‌ای که از سوی آنان نشر شده آمده‌است که حکومت پاکستان یک فهرست ۸ هزار نفری از مهاجران افغانستان دارای کارت مهاجرتی را تهیه کرده‌است و قرار است آنان را در دو هفته بعد از ۱۵ اپریل برابر با ۲۷ حمل اخراج کند. این فعالان گفته‌اند که برای جلوگیری از اخراج غیرقانونی مهاجران قانونی افغانستان به دیوان عالی پاکستان مراجعه کرده‌اند، اما این دیوان سکوت کرده‌است. این فعالان همچنان گفتند که پاکستان با آن‎که چندین کنوانسیون بین‌المللی در زمینه مهاجران را امضا کرده‌است؛ اما به تعهدات بین‌المللی خود پشت کرده‌است. این بیانیه را ۳۱۳ تن از فعالان پاکستانی امضا کرده‌اند. آن‌ها خواهان توقف روند اخراج اجباری مهاجران افغانستان شده و گفته‌اند که باید در این مورد دادگاه تصمیم بگیرد.

این درحالیست که حکومت پیشین و مؤقت پاکستان به‌دلیل افزایش ناامنی در این کشور برنامه اخراج مهاجرین افغانستان را روی‌دست گرفت. اکنون حکومت شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان دور دوم اخراج مهاجران افغان را در ۲۷ حمل از سر می‌گیرد. در دور اول اخراج، پاکستان بیش از ۵۰۰ هزار مهاجر افغانستان را اخراج کرد.

این در حالیست که شورای پناهندگان ناروی با نگرانی از اخراج اجباری مهاجران از پاکستان گفته که کودکان اخراج‌شده از پاکستان به سیستم آموزشی در افغانستان دسترسی ندارند. یان ایگلند رئیس این شورا با نشر گزارش تصویری از کودکان مهاجران اخراج‌شده از پاکستان در حساب ایکس خود گفته ۶۰ درصد شهروندان اخراج‌شده افغانستان از پاکستان را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند که این فشار بر سیستم آموزشی افغانستان را افزایش می‌دهد.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv