ریچارد بنت گزارشگر ویژه‎ی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان با نگرانی از وضعیت حقوق بشری در افغانستان می‌گوید که اقدامات محدود‌کننده کنونی در افغانستان وضعیت حقوق بشری شهروندان این کشور را وخیم کرده‌است. پس از رویکار آمدن حکومت سرپرست بر افغانستان، این حکومت بارها متهم به نقض گسترده حقوق بشری شده‌است. درتازه‌ترین […]

ریچارد بنت گزارشگر ویژه‎ی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان با نگرانی از وضعیت حقوق بشری در افغانستان می‌گوید که اقدامات محدود‌کننده کنونی در افغانستان وضعیت حقوق بشری شهروندان این کشور را وخیم کرده‌است.

پس از رویکار آمدن حکومت سرپرست بر افغانستان، این حکومت بارها متهم به نقض گسترده حقوق بشری شده‌است. درتازه‌ترین مورد، ریچارد بنت گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان روز (سه شنبه ۲عقرب) در گزارش خود به مجمع عمومی سازمان ملل گفت که اقدامات و سیاست‌های حکومت سرپرست وضعیت حقوق بشری در این کشور را، بدتر ساخته‌است. بنت تاکید کرد که برای جلوگیری از رنج بیشتر و بی‌ثباتی احتمالی در افغانستان و منطقه، به اقدام فوری نیاز است: من از شما می‌خواهم که افغانستان را در صدر اجندای بین‌المللی قرار دهید. به شهروندان افغانستان و نهادهای این کشور، به‌ویژه زنان گوش فرا دهید و از آن‌ها حمایت کنید تا اطمینان حاصل شود که صدای زنان و جوانان این کشور در سطح ملی و بین‌المللی شنیده می‌شود.

آقای بنت در بیانیه‌ای خود بار دیگر از محرومیت دختران از آموزش و تحصیل انتقاد کرده و گفته که حکومت سرپرست بارها محدودیت بر آموزش و تحصیل دختران را موقتی خوانده، اما در این زمینه تاکنون اقدام قاطعی انجام نداده‎است: از سر گیری آموزش و تحصیل دختران در افغانستان ضروری است. اقدامات حکومت سرپرست ممکن است به آزار جنسی تبدیل شود. تبعیض سیستماتیک، سرکوب و جداسازی زنان و دختران مستلزم بررسی بیشتر پدیده در حال تکامل آپارتاید جنسیتی است.

با این حال، ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی حکومت سرپرست در واکنش به گزارشِ گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل می گوید که این گزارش بر مبنای پروپاگندا تهیه شده و عاری از حقیقت است.

این در حالی‌است که حکومت سرپرست در ماه آگست سال ۲۰۲۱ به قدرت رسید و سپس یک سلسله محدودیت‌هایی بر حق آموزش و کار زنان وضع شد، اگرچه مجامع بین‌المللی در برابر این محدودیت‌ها واکنش نشان دادند، اما بسیاری از فعالان حقوق بشری از چگونگی برخورد جامعه جهانی در زمینه ابراز نارضایتی کرده‌اند.

 

 

 

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv