قرار بود مکتب‌های دختران پس از ماه‌‌ها تعطیلی روز 〈چهارشنبه، ۳ حمل〉 در سراسر کشور بازگشایی شوند؛ اما وزارت معارف امارت اسلامی در همان روز اعلام کرد که مکتب‌های متوسطه و لیسه دختران تا امر ثانی هم‌چنان بسته می‌ماند. این تصمیم واکنش‌های گسترده‌‌ای ملی و بین‌المللی را در پی داشته است. در همین حال، ده‌ها […]

قرار بود مکتب‌های دختران پس از ماه‌‌ها تعطیلی روز 〈چهارشنبه، ۳ حمل〉 در سراسر کشور بازگشایی شوند؛ اما وزارت معارف امارت اسلامی در همان روز اعلام کرد که مکتب‌های متوسطه و لیسه دختران تا امر ثانی هم‌چنان بسته می‌ماند.

این تصمیم واکنش‌های گسترده‌‌ای ملی و بین‌المللی را در پی داشته است. در همین حال، ده‌ها تن از باشندگان کابل، به‌شمول دانش‌آموزان و فعالان حقوق زن در اعتراض به بسته ماندن مکتب‌ها دست به اعتراض زدند. اعتراض کنندگان از امارت اسلامی می‌خواهند که دروازه‌ی مکتب را به روی دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم باز کند.

درهمین حال، نمایندگان ۱۰ کشور در شورای امنیت سازمان ملل در یک بیانیه‌‌ای مشترک از امارت اسلامی خواسته ‌اند که اجازه دهند تا تمام دختران در افغانستان بتوانند به مکتب بروند. این بیانیه از طرف ناروی، آلبانیا، برازیل، فرانسه، گابن، ایرلند، مکزیک، بریتانیا، امریکا و امارات متحده عربی صادر شده است. اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفته ‌اند که این سازمان و جامعه‌ی‌ بین‌‌المللی آماده‌ی ادامه‌ی حمایت از مردم افغانستان از جمله آموزش برای همه کودکان هستند.

این در حالی‌است که کمیته‌ای بین‌‌المللی نجات از عواقب مسدود ماندن مکتب‌های دختران در افغانستان هشدار داده و گفته است که  تصمیم امارت اسلامی در باره‌ی آموزش دختران را یک گام فاجعه‌بار به عقب برای کودکان افغانستان است. این نهاد می‌گوید که امارت سلامی با جلوگیری از ورود دختران به صنف‌‌های درس، تلاش‌‌ها برای بازسازی و پیشرفت افغانستان را تضعیف می‌‌کند.