از روز جهانی سرطان طی همایشی در کابل بزرگداشت شد. معین وزارت صحت عامه در این همایش با خطرناک خواند این بیماری از کشورهای جهان خواست که با حمایت بخش صحی در امر مبارزه با این بیماری به افغانستان کمک کنند. درهمین حال، سخنگوی سازمان جهانی صحت در این همایش از افزایش این بیماری در […]

از روز جهانی سرطان طی همایشی در کابل بزرگداشت شد. معین وزارت صحت عامه در این همایش با خطرناک خواند این بیماری از کشورهای جهان خواست که با حمایت بخش صحی در امر مبارزه با این بیماری به افغانستان کمک کنند. درهمین حال، سخنگوی سازمان جهانی صحت در این همایش از افزایش این بیماری در سطح جهان نگرانی کرد.

سرطان بیماری است که علاج آن کم اتفاق می‌افتد و هزینه گزاف اقتصادی برای تداوی احتمالی ضرورت دارد. در این اواخر این بیماری در جهان و به‌ویژه افغانستان همچنان در حال افزایش است و اینک حبیب‌الله آخندزاده معین وزارت صحت عامه در روز جهانی سرطان می‌گوید که صحت عامه در تلاش است تا زمینه‌های بهتر برای تداوی مریضان مبتلا به سرطان را در کشور مهیا بسازد. او از سازمان‌های جهانی خواست تا در این زمینه با این وزارت همکاری‌های بیشتر نمایند.

آقای آخندراده همچنان می‌گوید که اگر آگاهی درست، تشخیص قبل از پیشرفت سرطان و جداسازی مریضان مبتلا به سرطان صورت بگیرد، می‌تواند در بهبود مریضان مبتلا به سرطان تا ۵۰ درصد کمک کند.

درهمین حال، مسول پروگرام کنترل صحت عامه می‌گوید که روزانه به تعداد ۱۳۰ تن به این مرکز مراجعه می‌کنند و خدمات در دسترس آنان قرار می‌گیرد.

همچنان سخنگوی سازمان جهانی صحت در این همایش از افزایش این بیماری در سطح جهان نگرانی کرد.: «در سال ۲۰۲۲ تقریبن ۲۰ میلیون واقعه مثبت سرطان در جهان به ثبت رسیده‌است که از این میان ۹.۷ میلیون آن فوت شده‌اند. در زون شمال ۷۸۸هزار در سال ۲۰۲۲ تشخیص شده‌است و این رقم در سال ۲۰۲۴ به ارقامی بلند افزایش پیدا خواهد کرد».

گفتنی‌است که استفاده از دخانیات، افزایش وزن، ورزش نکردن، خوردن غذا با چربی بلند و نگرفتن سبزی و میوه از عوامل اصلی مبتلاشدن افراد به سرطان است.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv