دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در نشست تغییر اقلیمی این سازمان گفته که کمک‌های مالی برای رسیدگی به تغییرات اقلیمی در افغانستان تا حدودی به حالت تعلیق درآمده است و کمک‌های بشری نیز، کاهش خواهد یافت. دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان ″یوناما″ گفته که کمک‌های مالی برای رسیدگی به […]

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در نشست تغییر اقلیمی این سازمان گفته که کمک‌های مالی برای رسیدگی به تغییرات اقلیمی در افغانستان تا حدودی به حالت تعلیق درآمده است و کمک‌های بشری نیز، کاهش خواهد یافت.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یوناما گفته که کمک‌های مالی برای رسیدگی به تغییرات اقلیمی در افغانستان تا حدودی به حالت تعلیق درآمده‌است. به ‌گفته این دفتر، کمک‌های بشردوستانه به افغانستان نیز در حال کاهش است. در اعلامیه‌‌ای یوناما آمده که صدای شهروندان افغانستان هنوز در مجامع جهانی شنیده نمی‌شود و حکومت سرپرست نیز تاکنون نتوانسته یک سیاست مناسب و حکومت‌داری مدونی را برای دست‌رسی به منابع مالی جهانی ایجاد کند.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان در این نشست خواستار توجه غیرسیاسی طرف‌های ذی‌ربط به بحران تغییرات اقلیمی در افغانستان شده‌است: ″این وضعیت ناپایدار است. یوناما بارها اشاره کرده‌است که کاهش تأثیر و سازگاری با تغییرات اقلیمی و ایجاد انعطاف‌پذیری در کشور نمی‌تواند منتظر بماند. همه طرف‌های ذی‌ربط باید به‌صورت غیرسیاسی و سازنده به نفع مردم افغانستان روی این موضوع وارد عمل شوند.″

افزون بر این، رئیس تغییر اقلیم اداره محیط زیست می‌گوید، با آن‌که افغانستان در تغییر اقلیم نقش اندکی دارد؛ اما از تغییرات اقلیمی و بلایای طبیعی فوق‌العاده آسیپ‌پذیر است.

آقای روح‌الله امین در ادامه تأکید می‌کند که تعلیق کمک‌های مالی برای رسیدگی به تغییرات اقلیمی و آفات طبیعی در افغانستان، جفا به حق شهروندان کشور است.

از سویی هم، گروه بین‌المللی بحران گزارشی را منتشر کرده و گفته که برگزارکنندگان نشست تغییرات اقلیمی به ‌دلیل عدم به رسمیت‌‌شناسی حکومت سرپرست از سوی کشورهای جهان، نتوانستند راهی برای دعوت از نماینده این حکومت در این نشست پیدا کنند. در همین حال، برخی از کارشناسان روابط بین‌الملل و امور اقتصاد می‌گویند که کاهش و قطع کمک‌های مالی و انسان‌دوستانه به افغانستان، شهروندان کشور را با چالش‌های فراوانی دچار می‌کند.

گفتنی‌است که نشست تغییر اقلیم سازمان ملل متحد موسوم به “کوپ ۲۸” در شهر دبی امارات متحده عربی، بدون حضور نماینده‌ای تا دوازدهم همین ماه، ادامه میابد. این در حالی‌است که افغانستان در میان ده کشوری است که در معرض آسیب‌پذیری شدید از تغییرات اقلیمی و بلایای طبیعی قرار دارد و در سال جاری خورشیدی، برای سومین سال متوالی خشک‌سالی شدید را تجربه کرد.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv