سرازیر شدن سیلاب‌ها در چندین ولایت کشور تلفات جانی و خسارات هنگفت مالی را به باشندگان این ولایت‌ها وارد کرده و خطر سیلاب دست‌کم ۱۸ ولایت دیگر کشور را نیز در فصل بهار تهدید می‌کند. مولوی شمس‌الحق مُبشر رییس اطلاعات و فرهنگ امارت اسلامی در ولایت پروان می‌گوید که سیلاب‌ها در ولسوالی‌های شینوار و سیاه […]

سرازیر شدن سیلاب‌ها در چندین ولایت کشور تلفات جانی و خسارات هنگفت مالی را به باشندگان این ولایت‌ها وارد کرده و خطر سیلاب دست‌کم ۱۸ ولایت دیگر کشور را نیز در فصل بهار تهدید می‌کند.

مولوی شمس‌الحق مُبشر رییس اطلاعات و فرهنگ امارت اسلامی در ولایت پروان می‌گوید که سیلاب‌ها در ولسوالی‌های شینوار و سیاه گرد این ولایت سرازیر شده که منجر به مسدود شدن شاهراه بامیان و پروان شده است. به گفته‌ی وی، در دره ترکان ولسوالی شینواری اثر این سیلاب‌ها دو کودک جان باخته اند.

درهمین حال، منابع محلی در ولایت بغلان می‌‌گویند که سرازیرشدن سیلاب در ولسوالی دهنه غوری این ولایت، خسارات جانی و مالی برجا گذاشته است به گفته منابع، این سیلاب‌ها جان چهار تن را گرفته و بیش از ۱۰ خانه مسکونی را تخریب کرده است.

منابع محلی در ولایت بادغیس در غرب کشور می‌‌گویند که در نتیجه‌ی سرازیرشدن سیلاب در ولسوالی قادس این ولایت ۵ تن جان باختند و ۲۰ خانه مسکونی کاملا تخریب شده است.

هم‌چنان در ولایت میدان‌وردک در نتیجه‌ی رعدوبرق در روستای ابراهیم‌ خیل، از مربوطات مرکز این ولایت، دست‌‌کم یک زن جان باخته و یک زن دیگر مصدوم شده است. ژاله و رعدوبرق به کشاورزان و باغ‌داران نیز زیان‌‌های زیادی وارد کرده است.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت امارت اسلامی می‌‌گوید که بارندگی شدید و سیلاب در این ولایت‌ها، منجر به تلف ‌شدن حدود ۱۰۰ رأس مواشی و تخریب ۲۰۰ هکتار زمین زراعتی و نزدیک به ۱۰۰ خانه نیز شده است.

این در حالی‌است که اداره‌ی هواشناسی کشور تخمین می‌زند که ولایت‌های کاپیسا، غزنی، کنر، نورستان، ننگرهار، غور، سمنگان، میدان وردک، بامیان، دایکندی، بلخ، بغلان، بدخشان، پکتیا، پکتیکا، خوست، پنجشیر و کابل نیز در معرض سرازیر شدن سیلاب‌های موسومی قرار دارند.از بارندگی‌های شدید و سرازیر شدن سیلاب‌ها در حالی گزارش داده شده است که بخش وسیعی از مناطق افغانستان با تهدید جدید خشک‌سالی نیز مواجه است.