سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرده‌است که طی چهار ماه گذشته حدود پنج‌صد هزار و دوصد پناه‌جوی افغانستانی از پاکستان به کشورشان بازگشته‌اند. در همین حال، شماری از فعالان حقوق مهاجران می‌گویند که سازمان‌های بین‌المللی و مدافعان حقوق مهاجران نباید در برابر اخراج مهاجران از سوی پاکستان خاموشی اختیار کنند. اخراج صدها هزار پناه‌جوی افغانستان از […]

سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرده‌است که طی چهار ماه گذشته حدود پنج‌صد هزار و دوصد پناه‌جوی افغانستانی از پاکستان به کشورشان بازگشته‌اند. در همین حال، شماری از فعالان حقوق مهاجران می‌گویند که سازمان‌های بین‌المللی و مدافعان حقوق مهاجران نباید در برابر اخراج مهاجران از سوی پاکستان خاموشی اختیار کنند.

اخراج صدها هزار پناه‌جوی افغانستان از پاکستان، در سطح ملی و بین‌الملی واکنش‌برانگیز شد. در تازه‌ترین مورد، سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید که طی چهار ماه گذشته حدود ۵۰۰ هزار و ۲۰۰ پناه‌جوی افغانستان از پاکستان به‌گونه‌ای اجباری و یا هم داوطلبانه به افغانستان برگشته‌اند. این نهاد در تازه‌ترین گزارش خود نگاشته که این شمار از پناه‌جویان افغانستان از ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳ تا ۱۳ جنوری سال جاری میلادی پاکستان به کشورشان برگشته‌اند. در این گزارش آمده‌‌است از زمان آغاز روند اخراج اجباری پناه‌جویان در ۱ نوامبر، تعداد افرادی که از نقاط مرزی رسمی عبور کرده‌اند کاهش یافته‌است؛ اما در مقایسه با پیش از ۱۵ سپتامبر، افزایش داشته‌است.

براساس آمار دولت پاکستان، حدود ۱.۷ میلیون پناه‌جوی افغانستان بدون داشتن اسناد قانونی در این کشور زند‌گی می‌کنند که تنها دست‌کم ۶۰۰ هزار شهروند افغانستان، پس از تسلط حکومت سرپرست، وارد پاکستان شده‌اند.

در همین حال، شماری از فعالان حقوق مهاجران از سازمان‌های بین‌المللی و مدافعان حقوق مهاجران می‌خواهند که بر دولت پاکستان فشار بیاورند تا روند اخراج اجباری مهاجران را متوقف کند.

این در حالی‌است که چند روز پیش، سازمان ملل گزارش داد که در سال ۲۰۲۴ وضعیت بشری در افغانستان و پناهند‌گان افغانستان در کشورهای همسایه همچنان چالش‌برانگیز خواهد بود. باآن‌که پس از آغاز روند اخراج اجباری پناه‌جویان افغانستان از پاکستان، نهادهای بین‌المللی خواستار توقف این روند شده‌اند؛ اما اسلام‌آباد به‌دلیل آن‌چه که چالش‌های امنیتی ناشی از حضور پناه‌جویان در این کشور عنوان کرد، به این خواست‌ها توجهی نکرده‌است.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv