سازمان بین‌المللی مهاجرت از افزایش شمار بی‌جاشدگان داخلی در افغانستان خبر داده و گفته است که در حال حاضر، آمار آوارگان داخلی در این کشور به حدود ۶ میلیون تن می‌رسد. این سازمان در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که آخرین بررسی آنان نشان می‌دهد که هم اکنون، ۵ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۴۵۴ […]

سازمان بین‌المللی مهاجرت از افزایش شمار بی‌جاشدگان داخلی در افغانستان خبر داده و گفته است که در حال حاضر، آمار آوارگان داخلی در این کشور به حدود ۶ میلیون تن می‌رسد.

این سازمان در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که آخرین بررسی آنان نشان می‌دهد که هم اکنون، ۵ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۴۵۴  بی‌جا شده‌ی داخلی در سراسر افغانستان وجود دارد. این سازمان دلایل عمده‌ی افزایش بی‌جاشدگان داخلی در این کشور را، منازعه و خشک‌سالی در افغانستان عنوان کرده است. این سازمان هم‌چنین گفته است که شمار آوارگان داخلی در سال‌های ۲۰۱۶  تا ۲۰۱۸  به گونه‌ی بی‌‌سابقه افزایش یافت و نیز سال ۲۰۲۱  میلادی، یکی از سال‌های پرمشقت برای بی‌جاشدگان داخلی به‌دلیل تشدید خشونت‌‌ها در این کشور بود. بر اساس این گزارش، تنها در سال ۲۰۲۱  میلادی ۱٫۳ میلیون تن در بخش‌های مختلف افغانستان آواره شدند. سازمان بین‌المللی مهاجرت هم‌چنین گفته است که از ۲۰۱۲  تا اخیر ۲۰۲۱  میلادی، حدود ۸ میلیون و ۵۰۰  هزار تن توانسته اند که دوباره به مناطق اصلی خود برگردند. این سازمان دلیل عمده‌ی فرار مردم افغانستان از کشور را، تشدید جنگ و مشکلات اقتصادی عنوان کرده و گفته است که بسیاری این مهاجرین به کشورهای همسایه افغانستان پناه برده‌اند. این در حالی‌است که وزارت مهاجرین و برگشت کنندگان امارت اسلامی می‌گوید که در حال حاضر، روزانه تا ۲ هزار پناهجوی افغانستان از کشورهای ایران و پاکستان به بر گشت می‌کنند.