امروز 〈دوشنبه، ۴ دلو〉 برابر است با ۲۴  جنوری روز جهانی آموزش. سازمان عفوبین‌الملل در روز جهانی آموزش از امارت اسلامی خواسته است که دروازه‌‌های مکتب‌ها را به‌ روی دانش‌‌‌آموزان دختر باز کند. این سازمان در تویتی گفته است که ۱۲۹ روز است دختران بالاتر از صنف ششم از مکتب محروم شده‌‌اند. به‌ گفته‌‌ی این […]

امروز 〈دوشنبه، ۴ دلو〉 برابر است با ۲۴  جنوری روز جهانی آموزش. سازمان عفوبین‌الملل در روز جهانی آموزش از امارت اسلامی خواسته است که دروازه‌‌های مکتب‌ها را به‌ روی دانش‌‌‌آموزان دختر باز کند.

این سازمان در تویتی گفته است که ۱۲۹ روز است دختران بالاتر از صنف ششم از مکتب محروم شده‌‌اند. به‌ گفته‌‌ی این سازمان، دختران افغانستان از حق اساسی برای تحصیل بازمانده‌‌اند. از سویی هم، شماری از دانش‌آموزان از امارت اسلامی می‌خواهند که دروازه‌ی مکتب‌ها را به روی دانش‌آموزان دختر بازگشایی کند. این اظهارات در حالی مطرح شده است که وزارت معارف حکومت سرپرست امارت اسلامی اعلام کرده است که با شروع بهار سال آینده، مکتب‌های دختران در سراسر کشور بازگشایی می‌شود. رییس نشرات وزارت معارف امارت اسلامی دلیل تاخیر در بازگشایی مکتب‌های دختران را مساعد نبودن فضا برای آموزش زنان و دختران در مکتب‌های کشور عنوان می‌کند.چندی پیش سرپرست وزارت معارف امارت اسلامی گفت هر زمانی که محیط مناسب از لحاظ دینی و فرهنگی برای آموزش دختران فراهم شود، دروازه‌ی‌ مکتب‌ها به‌ روی دختران بالاتر از صنف ششم باز می‌شود.

از جانب دیگر مقام‌‌های وزارت تحصیلات عالی امارت اسلامی می‌گویند که به ‌زودی دانشگاه‌‌های دولتی به‌ روی دانش‌جویان پسر و دختر با حذف سیستم آموزش مختلط بازگشایی خواهند شد.