امروز پنجم ماه ثور برابر با روز جهانی مبارزه ملاریا است. سخنگوی وزارت صحت عامه کشور در پیام صوتبی به‌‎مناسبت این روز، از کاهش ۶۷ درصدی، واقعات مثبت ملاریا از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ خبر داده‌است. شرافت زمان سخنگوی این وزرات از جامعه خواسته که افغانستان در محو این بیماری همکاری کند. آقای زمان از […]

امروز پنجم ماه ثور برابر با روز جهانی مبارزه ملاریا است. سخنگوی وزارت صحت عامه کشور در پیام صوتبی به‌‎مناسبت این روز، از کاهش ۶۷ درصدی، واقعات مثبت ملاریا از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ خبر داده‌است.

شرافت زمان سخنگوی این وزرات از جامعه خواسته که افغانستان در محو این بیماری همکاری کند. آقای زمان از مردم کشور به‌ویژه ولایت‌های شرقی خواست که تدابیر لازم را برای جلوگیری از این بیماری روی دست گیرند.

پنجم ثور، روز جهانی مبارزه با بیماری ملاریا است. ملاریا هم اکنون یکی از مشکلات مهم بهداشتی تعدادی از کشورها، به خصوص مناطق گرمسیری جهان است. بیماری ملاریا از طریق نیش پشه آنوفل آلوده به انسان منتقل می‌شود و علایم آن معمولا در عرض یک ماه بروز می‌‌کند. سخنگوی وزارت صحت عامه در پیام صوتبی به‌مناسبت این روز، از کاهش ۶۷ درصدی، واقعات مثبت ملاریا از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ خبر داده‌است.

سخنگوی وزارت صحت عامه هم‌چنان، از جامعه خواسته که افغانستان را در محو این بیماری کمک کند. آقای زمان درحالی از مردم کشور به‌ویژه ولایت‌های شرقی خواست که تدابیر لازم را برای جلوگیری از این بیماری روی دست گیرند که سازمان جهانی صحت از افزایش بسیار شدید و چهار برابری موارد ابتلا به ملاریا و مرگ‌و‌میر ناشی از آن در پاکستان خبر داده‌است.

گفتنی‌است که روز ۲۵ اپریل مصادف با پنج ثور از سوی سازمان جهانی بهداشت به‌نام ملاریا نامگذاری شده‌است. بنا بر داده‌‌های سازمان جهانی بهداشت، تقریبا نیمی از جمعیت جهان در معرض خطر ابتلا به ملاریا قرار دارد و در سال ۲۰۲۱، سازمان جهانی صحت اعلام کرد که حدود ۲۴۷ میلیون مورد ابتلا به ملاریا در سراسر جهان و ۶۱۹ هزار مورد مرگ ناشی از آن وجود دارد.