جهنده بالا از جمله مراسم ‌های ویژه روز نخست سال است که درپایتخت و ولایت مزارشریف برگزار می‌شود و با برافراشتن جهنده مراسم‌‌های نوروزی در کشور آغاز می‌شوند. هر چند در روزهای اخیر نگرانی‌های از تجلیل مراسم نوروزی میان باشندگان کشور وجود داشت؛ اما آغاز این روز بهار سال ۱۴۰۱ خورشیدی با برافراشتن جهنده‌های در […]

جهنده بالا از جمله مراسم ‌های ویژه روز نخست سال است که درپایتخت و ولایت مزارشریف برگزار می‌شود و با برافراشتن جهنده مراسم‌‌های نوروزی در کشور آغاز می‌شوند.

هر چند در روزهای اخیر نگرانی‌های از تجلیل مراسم نوروزی میان باشندگان کشور وجود داشت؛ اما آغاز این روز بهار سال ۱۴۰۱ خورشیدی با برافراشتن جهنده‌های در کشور گرامیداشت شد که در دوره‌ی نخست تسلط امارت اسلامی در کشور برگزاری جشن نوروز و برافراشته ‌شدن جهنده زیارت سخی ممنوع بود.

شماری از باشندگان پایتخت از تامین امنیت در کشور ابراز خورسندی کرده اما می‌گویند که نسبت به سال‌های گذشته تجلیل از بهار امسال کم رنگ‌تر است. آنان این کمرنگی را از باعث مشکلات اقتصادی در کشور می‌دانند. شماری از شهروندان در نخستین روز سال از حکومت سرپرست می‌خواهند که فرصت‌های شغلی را برایشان ایجاد کند. از سویی هم یک تن از نیروهای امنیتی حکومت سرپرست از شهروندان کشور می‌خواهد که با امارت اسلامی هم‌کار باشند.  در همین حال شماری از بانوان از امارت اسلامی می‌خواهند برای زنان در کشور زمینه‌های تحصیلی و کاری را فراهم کنند. برخی از کودکان که در شهر به تفریح بیرون شدند نیز از حکومت می‌خواهند که زمینه‌های تعلیمی و تحصیلی خوبی را برای‌شان ایجاد کند.