رفتار دوگانه‌ی اروپاییان در برابر پناهندگان! چرا پناهندگان افغانستان آواره می‌شوند تا پناهندگان اوکراینی جا داده شوند؟ پس از انتقادهای فراوان مبنی بر رفتار دوگانه و تبعیض‌آمیز شماری از کشورهای اروپایی در برابر پناهندگان افغانستان، در آخرین مورد دیدبان حقوق‌بشر در این مورد غرب را به رفتار تبعیض‌آمیز در برابر افغانستانی‌های پناهنده متهم نموده می‌گوید […]

رفتار دوگانه‌ی اروپاییان در برابر پناهندگان! چرا پناهندگان افغانستان آواره می‌شوند تا پناهندگان اوکراینی جا داده شوند؟

پس از انتقادهای فراوان مبنی بر رفتار دوگانه و تبعیض‌آمیز شماری از کشورهای اروپایی در برابر پناهندگان افغانستان، در آخرین مورد دیدبان حقوق‌بشر در این مورد غرب را به رفتار تبعیض‌آمیز در برابر افغانستانی‌های پناهنده متهم نموده می‌گوید که، غرب به ویژه  کشورهای اروپایی در مقایسه با اوکراینی‌ها با پناهجویان افغانستانی بسیار متفاوت برخورد می‌کنند: ″یک استثنای بزرگ و آشکار در رابطه با پناهجویان اوکراین دیده می‌شود که میلیون‌ها تن آن‌ها به اروپا داخل شده‌اند. شما کمپ‌های پناهجویان اوکراینی را نمی‌بینید، آن‌ها در خانه‌های مردم و جاهای دیگر مستقر شده‌اند. با بسیار وضاحت دیده می‌شود که اروپایی‌ها نه‌تنها با افغاستانی‌ها؛ بلکه با پناهجویان سوریه، اریتیریا، سودان و دیگر کشورها متفاوت برخورد می‌کنند″.

گفته می‌شود، رفتار تبعیض‌‌آمیز کشورهای اروپایی در برابر پناهندگان افغانستان هم‌زمان با بحران اوکراین تشدید شده که برخی از کشورهای غربی از جمله آلمان پناهجویان افغانستان را برای جا دادن به اوکراینی‌ها آواره می‌‌کنند.

گفتنی‌است که، بیل فرلیک عضو ارشد دیدبان حقوق‌بشر نیز چندی پیش با ظالمانه و تبعیض‌آمیز خواندن رفتار با پناهجویان افغانستان گفته بود که این اقدامات معیارهای دوگانه ارزش‌‌های ادعایی اروپایی در مورد برابری، حاکمیت قانون و کرامت را به سخره می‌گیرد. این در حالی‌است که چندی پیش نیز شماری از پناهجویان افغانستان طی اعترا‌های مبنی بر بی‌سرنوشتی‌شان در پاکستان و اندونیزیا خواهان اسکان در کشورهای دیگر که پناهجو می‌پذیرند، شدند.