زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۶.۳ درجه ریشتر روز 〈شنبه، ۱۵ میزان〉 ولسوالی زنده جان و شماری دیگر از ولسوالی‌های هرات را لرزاند. این زمین‌لرزه با چندین پس‌لرزه دیگر به‌همراه بود که باعث افزایش تلفات و خسارات شد. بر اساس آمار وزارت دولت در امور مبارزه با حوادث، شمار جان باختگان این زمین‌لرزه به بیش از ۲۰۰۰رنفر […]

زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۶.۳ درجه ریشتر روز 〈شنبه، ۱۵ میزان〉 ولسوالی زنده جان و شماری دیگر از ولسوالی‌های هرات را لرزاند.

این زمین‌لرزه با چندین پس‌لرزه دیگر به‌همراه بود که باعث افزایش تلفات و خسارات شد. بر اساس آمار وزارت دولت در امور مبارزه با حوادث، شمار جان باختگان این زمین‌لرزه به بیش از ۲۰۰۰رنفر رسیده‌است. اما، دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی کمک‌های بشردوستانه «اوچا» شمار جان باختگان زمین‌لرزه‌های هرات را یک هزار و ۲۳ نفر گزارش داده و گفته است که ۵۱۶ نفر دیگر نیز مفقود شده‌اند. این زمین‌لرزه‌ای مرگ‌بار، واکنش‌های را بر انگیخته است. معاون سخنگوی وزارت خارجه از گفت‌وگوی وزیر خارجه ایران با سرپرست وزارت خارجه خبر داد. وزیر امور خارجه ایران در این گفت‌وگوی تلفنی گفته است که تیم‌های نجات، امداد و کمک‌های ضروری ایران وارد افغانستان شده و به مناطق زلزله‌زده رفته اند.

همچنان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در حساب ایکس خویش نوشته که این کشور با دقت در حال پیگیری تأثیر زمین‌لرزه در غرب افغانستان است. برخی از کشورهای دیگر نیز کمک کرده و وعده  همکاری داده‌اند. از جمله چین، جاپان و ترکیه و پاکستان برای کمک به زلزله‌زدگان غرب افغانستان اعلام آمادگی کردند. همزمان، سازمان همکاری کشورهای اسلامی، یونیسف، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی، کمیشنر اتحادیه اروپا برای مدیریت بحران، دبیرکل شورای پناهندگان ناروی نیز برای کمک به آسیب دیدگان ابراز آمادگی کرده‌اند. درهمین‌حال، وحیدالله امانی سخنگوی برنامه جهانی غذا می گوید که این نهاد به زودی به هفتاد هزار آسیب دیده ازین رویداد کمک‌های مواد غذایی و پول نقد توزیع خواهند کرد.

گفتنی‌است که زلزله هرات یکی از مرگ‌بارترین زمین‌لرزه‌های اخیر در افغانستان است. این زلزله در شرایطی رخ داده که افغانستان با بحران‌های متعددی از جمله خشک‌سالی، فقر و ناامنی دست‌وپنجه نرم می‌کند. عملیات جستجو و نجات همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود که آمار تلفات و خسارات افزایش یابد.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv