پولیو بیماری حاد ویروسی که مطالعات پزشکی جدید در مورد آن از سال ۱۷۸۹ میلادی آغاز شده است؛ اما با تمام تلاش‌های جهانی و منطقه‌ای این بیماری تاکنون در کشورهای افغانستان و پاکستان محو نشده است. وزارت صحت عامه‌ی امارت اسلامی می‌‌گوید که از آغاز سال روان میلادی تاکنون چهار واقعه مثبت بیماری فلج کودکان […]

پولیو بیماری حاد ویروسی که مطالعات پزشکی جدید در مورد آن از سال ۱۷۸۹ میلادی آغاز شده است؛ اما با تمام تلاش‌های جهانی و منطقه‌ای این بیماری تاکنون در کشورهای افغانستان و پاکستان محو نشده است.

وزارت صحت عامه‌ی امارت اسلامی می‌‌گوید که از آغاز سال روان میلادی تاکنون چهار واقعه مثبت بیماری فلج کودکان یا پولیو در افغانستان به ثبت رسیده است. به گفته‌ی سخن‌گوی وزارت صحت از میان چهار واقعه مثبت پولیو سه واقعه در ولایت کندز ثبت شده است. در همین حال، شماری از داکتران می‌گویند به‌دلیل ناامنی‌ها در ماه‌های پیش، روند ارایه خدمات صحی در ولایت کندز محدود شده بود و نیز به‌دلیل نبود کارمندان صحی کودکان زیادی از واکسین باز مانده اند. از سویی‌هم، شماری از باشند‌گان کشور عدم آگاهی خانواده‌ها در مورد بیماری پولیو و باور‌های نادرست در مورد واکسین را از عوامل عمده‌ی افزایش واقعات این بیماری می‌دانند و می‌گویند که وزارت صحت عامه باید آگاهی دهی در مورد این بیماری را افزایش دهد. این در حالی‌است که برای نخستین بار تعداد مبتلایان به این بیماری به گونه‌ای چشم‌گیری کاهش یافته است. گفتنی‌است که سال گذشته وزارت صحت عامه اعلام کرده بود که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰  میلادی ۱۹ مورد از این بیماری به ثبت رسیده بود.