انوارالحق کاکر نخست‌وزیر حکومت موقت پاکستان بار دیگر بر اخراج مهاجران افغانستان از این کشور در مهلت تعیین شده تاکید کرده‌است. وی گفته‌است که با مهاجران غیرقانونی افغانستان دشمنی ندارد؛ اما آنان باید به کشور خود برگردند و پس از گرفتن گذرنامه و ویزا دوباره به پاکستان بازگردند. در ادامۀ واکنش‌ها به طرح دولت پاکستان […]

انوارالحق کاکر نخست‌وزیر حکومت موقت پاکستان بار دیگر بر اخراج مهاجران افغانستان از این کشور در مهلت تعیین شده تاکید کرده‌است. وی گفته‌است که با مهاجران غیرقانونی افغانستان دشمنی ندارد؛ اما آنان باید به کشور خود برگردند و پس از گرفتن گذرنامه و ویزا دوباره به پاکستان بازگردند.

در ادامۀ واکنش‌ها به طرح دولت پاکستان مبنی بر اخراج پناهجویان افغانستان از این کشور، انوارالحق کاکر نخست‌وزیر حکومت موقت پاکستان بار دیگر گفته‌است که مهاجران غیرقانونی افغانستان باید پاکستان را ترک کنند. آقای کاکر روز (سه‌شنبه ۲ عقرب) در یک نشست خبری در اسلام‌آباد افزود که با مهاجرین غیرقانونی افغانستان دشمنی ندارد؛ اما آنان باید به کشور خود برگردند و پس از گرفتن گذرنامه و ویزا دوباره به پاکستان بازگردند. انوارالحق کاکر هم‌چنان توضیح داد که تصمیم اخراج بیش از یک ۱٫۷ میلیون مهاجر افغانستان از پاکستان شامل کسانی نمی‌‌شود که می‌‌خواهند به کشورهای دیگر بروند و در اداره‌‌های آن‌‌ها ثبت ‌نام کرده‌‌اند: ما تلاش می‌‌کنیم آن مهاجران غیر قانونی افغانستان را که ۳۵ یا ۴۰ سال است در این ‌جا زندگی می‌‌کنند و دشمن ما نیستند، بازگردانیم. ما می‌گوییم برگردند، از کشور شان پاسپورت و ویزا بگیرند و دوباره بیایند.

برخی از شهروندان افغانستان که در پاکستان هستند و اسناد قانونی برای زند‌گی در آنجا را دارند می‌‌گویند که پاکستان باید در این تصمیم خود تجدید نظر کند. آنان هم‌چنان از کشورهایی که در پیشبرد کیس‌های مهاجران کار می‌کنند، می‌خواهند که تا روند طی مراحل کیس‌های پناهجویان را جدی بگیرند.

ریچارد بنیت گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان در سخنرانی خود در مجمع عمومی این سازمان، از طرح اخراج شهروندان افغانستان از پاکستان، ابراز نگرانی کرده‌است: من با بسیاری از این شهروندان افغانستان از نزدیک صحبت کرده‌ام که از آزار و اذیت، دستگیری‌های غیرقانونی و خشونت بیش از حد پولیس پاکستان، شکایت دارند. کشورهای منطقه نباید شهروندان افغانستان را که پس از سال ۲۰۲۱ به سایر کشورها درخواست پناهندگی داده اند، اخراج کنند.

از سوی هم، ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی حکومت سرپرست بار دیگر از پاکستان خواست که در تصمیم خود در مورد اخراج مهاجران افغانستان تجدید نظر کند.

این در حالیست که وزارت مهاجران و عودت ‌کنندگان در شبکه اجتماعی اکس از بازگشت ۵۱۹۶ مهاجر افغانستان از پاکستان به کشور خبر داده‌است. به گفته‌ی این وزارت، این افراد از طریق گذرگاه تورخم و سپین ‌بولدک به تاریخ اول عقرب به کشور بازگشته‌ و برای دریافت کمک به دفتر‌های کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و سازمان بین‌‌المللی مهاجرت معرفی شدند.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv