در پی کشته‌شدن نه کودک بر اثر انفجار ماین در غزنی، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل، اعلام کرد که افغانستان یکی از آلوده‌ترین کشورهای جهان به مواد منفجره‌است. یونیسف افزود که بیشتر قربانیان انفجار مواد منفجره و ماین در افغانستان کودکان هستند. به دلیل جنگ چندین ساله در افغانستان، در بسیاری از مناطق این […]

در پی کشته‌شدن نه کودک بر اثر انفجار ماین در غزنی، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل، اعلام کرد که افغانستان یکی از آلوده‌ترین کشورهای جهان به مواد منفجره‌است. یونیسف افزود که بیشتر قربانیان انفجار مواد منفجره و ماین در افغانستان کودکان هستند.

به دلیل جنگ چندین ساله در افغانستان، در بسیاری از مناطق این کشور هنوز ماین‌ها و مهمات منفجرنشده وجود دارند که تاکنون جان شمار زیادی از شهروندان به‌ویژه کودکان را گرفته است. دراین حال، حمیدالله نثار، رئیس اطلاعات و فرهنگ غزنی روز (دوشنبه ۱۳ حمل) از کشته‌شدن پنج دختر و چهار پسر در پی انفجار ماین در منطقه زدران ولسوالی گیرو این ولایت خبر داد. درواکنش به این انفجار، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد «یونیسف» اعلام کرد که افغانستان یکی از آلوده‌ترین کشورهای جهان به مواد منفجره‌است. یونیسف افزود که بیشتر قربانیان انفجار مواد منفجره و ماین در افغانستان کودکان هستند. صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل بر همکاری و حمایت از تلاش‌های ماین‌روبی، آموزش خطرات ماین و کمک به قربانیان تأکید کرده‌است:«ما عمیق‌ترین تسلیت خود را به خانواده‌های قربانیان ابراز می‌کنیم و برای زخمی‌ها آرزوی بهبودی عاجل داریم. افغانستان به ماین آلوده است. ما برای ماین روبی و پاک‌سازی ساحات از ماین به این کشور کمک می‌کنیم».

دراین حال دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان «یوناما» در آستانه روز جهانی آگاهی‌دهی درباره خطرات ماین گفت که بیش از سه هزار کیلومتر مربع زمین ماین‌روبی شده‌است. یوناما افزود در ۳۵ سال گذشته ۴۴ هزار غیرنظامی در افغانستان قربانی انفجار ماین و مواد منفجره شده‌اند:«ده‌ها هزار غیرنظامی به‌شمول زنان و کودکان در افغانستان به‌دلیل انفجار ماین‌های باقی‌مانده از جنگ کشته یا زخمی شده‌اند. سازمان‌های همکار سازمان ملل بیش از ۱۹ میلیون ماین باقی‌مانده را در سراسر افغانستان پاک‌سازی کرده‌اند و در حدود یک‌هزار و ۲۸۴ کیلومتر مربع از زمین در افغانستان، ماین و مواد منفجرنشده شناسایی شده‌است که نیاز به پاک‌سازی دارد».

‌ازسوی هم، ملاحمد‌الله فطرت، معاون سخنگوی حکومت سرپرست می‌گوید که حکومت سرپرست از تمام موسسه‌های داخلی و خارجی که در قسمت ماین‌‌زدایی و آموزش خطر ماین به مردم افغانستان تلاش می‌نمایند، حمایت می‌کند.

این درحالیست که یونیسف در اواخر سال ۱۴۰۲خورشیدی اعلام کرده بود که قصد دارد سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن را در افغانستان درباره خطرات مواد منفجره آموزش دهد.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv