رهبر ایران، حمله موشکی این کشور به پایگاه های آمریکا در عراق را تنها یک “سیلی” بر رخ آمریکا خوانده و گفته است که انتقام بحث دیگری است. وی همچنین خواستار پایان حضور نیروهای آمریکا در منطقه شده است. تنش میان ایران و آمریکا در مرحله حساسی رسیده است. پس از آنکه قاسم سلیمانی فرمانده […]

رهبر ایران، حمله موشکی این کشور به پایگاه های آمریکا در عراق را تنها یک “سیلی” بر رخ آمریکا خوانده و گفته است که انتقام بحث دیگری است. وی همچنین خواستار پایان حضور نیروهای آمریکا در منطقه شده است.

تنش میان ایران و آمریکا در مرحله حساسی رسیده است. پس از آنکه قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در حمله ناگهانی نیروهای آمریکایی در بغداد جان باخت؛ مقام های ایران و فرمانده کل سپاه پاسداران ایران، آمریکا را به انتقام گیری سختی هشدار دادند.

بااین حال، بامداد چهارشنبه، سپاه پاسداران ایران دو پایگاه “عین الاسد” و “اربیل” عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی است را موشک باران کرد. آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران ساعاتی پس از این حمله موشکی، طی سخنانی به تشریح مواضع حکومت ایران در موضوعات متعدد داخلی و منطقه ای پرداخت. آقای خامنه ای، موشک باران پایگاه های آمریکا در عراق را تنها سیلی بر رخ آمریکا خوانده و گفته است که مساله انتقام بحث دیگری است.

آقای خامنه ای، اقدام نظامی علیه آمریکا را کافی نمی داند و تاکید دارد که پای آمریکا باید از منطقه برچیده شود. او حضور آمریکا در منطقه را فساد برانگیز توصیف میکند.

بااین حال، حسن روحانی، رییس جمهوری ایران می گوید که واشنگتن از حمله بر قاسم سلیمانی اهداف را دنبال می کرد. به گفته او ایجاد اختلاف داخلی در ایران یکی از این اهداف بوده است.

درهمین حال محمد جواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده است که حملات موشکی سپاه پاسداران، همان پایگاه هایی را هدف قرار داده که از آنجا حمله هوایی بر قاسم سلیمانی هدایت شده بود. آقای ظریف این حملات را مشروع توصیف کرده و یادآور شده است که این اقدام در جهت حق دفاع مشروع ایران در برابر یک اقدام نظامی تروریستی بوده است.

این درحالیست که وزیر دفاع آمریکا پیش از این گفته بود که آمریکا آماده مذاکره با ایران است اما وزیر امور خارجه ایران در خصوص احتمال گفتگو میان ایران و آمریکا گفته است که برنامه ای برای مذاکره و گفتگو ندارند. زیرا به گفته مقام های ایرانی، طرح های مذاکره‌ ای که از جانب آمریکا مطرح می شود، مقدمه‌ ای برای فتنه انگیزی و جنگ افروزی در منطقه است.