دو روز پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای موسوم به برجام در ویانا، رابرت مالی، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور ایران هشدار داده است که اگر تهران با سوءاستفاده از این مذاکرات، درصدد تسریع برنامه‌ی هسته‌ای خود باشد، امریکا و شرکای این کشور، ایران را تحت فشار قرار خواهند داد. مالی تاکید کرده است […]

دو روز پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای موسوم به برجام در ویانا، رابرت مالی، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور ایران هشدار داده است که اگر تهران با سوءاستفاده از این مذاکرات، درصدد تسریع برنامه‌ی هسته‌ای خود باشد، امریکا و شرکای این کشور، ایران را تحت فشار قرار خواهند داد.

مالی تاکید کرده است که اگر مقام‌های ایران گمان می‌کنند که می‌توانند با استفاده از این زمان، قدرت خود را افزایش داده و اهرم نفوذ بیشتری داشته باشند موفق نخواهند بود. در آستانه‌ی آغاز دوباره‌ی مذاکرات ایران با قدرت‌های بزرگ جهان، مذاکره‌ کننده ارشد هسته‌ای ایران، به ویانا رسیده است. رابرت مالی فرستاده‌ی ویژه‌ی آمریکا در امور ایران می‌گوید که اگر ایران از گفت‌وگوهای ویانا به‌عنوان دستاویزی برای تسریع برنامه‌ی هسته‌ای استفاده کند، امریکا و شرکایش احتمالا فشارهای تازه‌ای بر این کشور اعمال خواهند کرد. رابرت مالی تاکید کرده است که اگر ایران بخواهد از فرصت مذاکرات به‌عنوان سرپوشی برای تسریع برنامه‌ی اتمی استفاده کند، واکنش ما جدی خواهد بود. هفتمین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام با هدف رفع تحریم‌های اتمی آمریکا در ازای اعمال مجدد محدودیت بر برنامه‌‍‌ی اتمی ایران قرار است از روز 〈دوشنبه، ۸ قوس〉 در ویانا آغاز شود. این مذاکرات به صورت غیرمستقیم بین ایران و امریکا جریان خواهد داشت و کشورهای بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به علاوه آلمان هم در آن حضور دارند. دونالدترمپ رییس‌جمهور سابق امریکا از این توافق‌نامه بیرون شد، اما اداره‌ی جوبایدن به برگشت دوباره به آن، ابراز تمایل کرده است.