ویروس کرونا و به ویژه سویه جدید اومیکرون در روزهای کریسمس و در آستانه‌ی سال نوی میلادی با سرعت هر چه تمام تر اروپا را در می نوردد تا بیش از پیش این روزها را برای شهروندان تلخ و ناگوار کند. نهادهای بهداشتی از ثبت رکوردهای جدید ابتلای روزانه در فرانسه، انگلیس و ایتالیا و […]

ویروس کرونا و به ویژه سویه جدید اومیکرون در روزهای کریسمس و در آستانه‌ی سال نوی میلادی با سرعت هر چه تمام تر اروپا را در می نوردد تا بیش از پیش این روزها را برای شهروندان تلخ و ناگوار کند.

نهادهای بهداشتی از ثبت رکوردهای جدید ابتلای روزانه در فرانسه، انگلیس و ایتالیا و چهار مرگ اومیکرونی در آلمان خبر داده اند. اومیکرون در سوئیس و هلند هم به ویروس غالب کرونا تبدیل شده است. بر اساس آمارهای اعلام شده از طرف نهادهای بهداشتی در این کشورها حدود ۵۵ درصد موارد ابتلا به کرونا در سوئیس و بیش از نیمی از موارد ابتلا در هلند ناشی از سویه اومیکرون است. پاتریک ماتیس، رییس بخش مدیریت بحران و هم‌کاری بین‌المللی در اداره‌ی فدرال بهداشت عمومی سوییس اعلام کرده که حدود ۴۰ مورد آلودگی به اومیکرون در کشور دیده شده که با وجود دریافت واکسن تقویتی در بیمارستان بستری شده اند. موسسه بهداشت عمومی در هلند هم پیش‌بینی کرده که در چند هفته‌ی آینده تعداد پذیرش در بیمارستان‌ها دوباره افزایش یابد.

تشدید مقررات کرونا در روزهای پایان سال، اعتراضات گسترده‌ای را دامن زده است. دوشنبه اولین روز پس از تعطیلات کریسمس، شهرهای مختلف ایالت مکلنبورگ فورپومرن، در شمال شرقی آلمان صحنه‌ی تظاهرات ۱۵ هزار تن بودند. شمار موارد ابتلای جدید به کرونا در یونان هم در ۲۴ ساعت دو برابر شده است. نهادهای بهداشتی افزایش چشم‌گیر موارد ابتلا به کرونا را به شیوع گسترده اومیکرون نسبت می‌دهند. وزیر بهداشت یونان اعلام کرده که قواعد کرونایی به‌دلیل شیوع اومیکرون از جنوری تشدید می‌شود. دولت فنلاند هم تصمیم گرفته مرزهای این کشور را بر روی مسافران واکسینه نشده ببندد. شمار موارد ابتلای روزانه به کرونا در انگلیس هم رکورد زد. نهادهای بهداشتی در این کشور می‌گویند که طی ۲۴ ساعت گذشت هژده تن در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. در فرانسه و ایتالیا هم رکورد جدیدی در آمار مبتلایان روزانه ثبت شده و نهادهای بهداشتی این کشورها از افزایش ابتلا به کرونا نگرانی کردند. فرانسه با ثبت حدود ۱۸۰ هزار ابتلای جدید به کرونا در یک روز ریکارد بی‌سابقه‌ای برجا گذاشت.