آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به تازگی در نامه‌‌ای به رییس مجمع عمومی سازمان ملل گفته است که ۱۱ کشور از جمله ایران حق رای خود را در سازمان ملل از دست دادند. دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ی خود افزوده که، حداقل بدهی برای بازیابی حق رای این کشورها، برای ونزویلا حدود ۴۰  میلیون دالر، […]

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به تازگی در نامه‌‌ای به رییس مجمع عمومی سازمان ملل گفته است که ۱۱ کشور از جمله ایران حق رای خود را در سازمان ملل از دست دادند.

دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ی خود افزوده که، حداقل بدهی برای بازیابی حق رای این کشورها، برای ونزویلا حدود ۴۰  میلیون دالر، سودان ۳۰۰ هزار دالر و ایران ۱۸ میلیون دالر بیان کرده است. بر اساس ماده ۱۹  منشور ملل، حق رای یک کشور عضو سازمان ملل، زمانی تعلیق می‌شود که بدهی‌های تاخیر شده آن برابر یا بیشتر از میزانی باشد که باید طی دو سال پرداخت کند. اما اگر بدهی تعویق افتاده به‌دلیل شرایط خاص کشور عضو صورت گرفته باشد، ممکن است بر اساس نظر کمیته سهمیه‌ها به آن کشور اجازه‌ی ادامه‌ی حق رای داده شود. مجید تخت روانچی سفیر و نماینده‌ی دایم ایران در سازمان ملل دلیل پرداخت نشدن بدهی‌های این کشور در دوسال پیاپی را تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه آمریکاعنوان کرده است.