امانویل مکرون رییس‌جمهور فرانسه در تماس تلفونی با ابراهیم رییسی همتای ایران‌اش بر اهمیت دست‌یابی به پیشرفت سریع در برنامه‌ی هسته‌ای ایران تاکید کرده و استفاده از راه حل دیپلماتیک را ممکن و ضروری خوانده است. مکرون افزوده که هرگونه توافق مستلزم تعهدات روشن و کافی از سوی همه طرف‌ها است که فرانسه با همه […]

امانویل مکرون رییس‌جمهور فرانسه در تماس تلفونی با ابراهیم رییسی همتای ایران‌اش بر اهمیت دست‌یابی به پیشرفت سریع در برنامه‌ی هسته‌ای ایران تاکید کرده و استفاده از راه حل دیپلماتیک را ممکن و ضروری خوانده است.

مکرون افزوده که هرگونه توافق مستلزم تعهدات روشن و کافی از سوی همه طرف‌ها است که فرانسه با همه شرکای خود بر روی آن کار می‌کند. در همین حال رییس‌جمهوری ایران نیز در مذاکرات ویانا، تمایل و جدیت خود را برای دست‌یابی به توافق ابراز کرده گفته است که هر گونه تلاش طرف مقابل در این زمینه باید شامل لغو تحریم‌‌ها، راستی ‌آزمایی و ضمانت معتبر باشد. هرچند طرف‌های فرانسوی مذاکرات احیای برجام در سال‌های اخیر همگام با متحدان غربی خود در اجرای تعهدات شان بارها کارشکنی کرده اما اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که مذاکرات می‌تواند موفق باشد. این در حالی‌است که دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌‌ها وارد مرحله تصمیم‌‌گیری‌های سیاسی شده است.