آیا نهال خشکیده برجام دوباره شگوفه خواهد کرد؟ بیش از چهار سال از بیرون شدن امریکا از توافق برجام می‌گذرد. در این مدت با آن‌که مذاکرات احیای برجام بی‌نتیجه بوده، تحریم‌های امریکا بر تهران نیز تا اکنون پابرجاست. اکنون دو طرف مذاکره کننده توافق کردند تا ادمه گفت‌وگوهای برجام را در ویانا نه، بلکه در […]

آیا نهال خشکیده برجام دوباره شگوفه خواهد کرد؟

بیش از چهار سال از بیرون شدن امریکا از توافق برجام می‌گذرد. در این مدت با آن‌که مذاکرات احیای برجام بی‌نتیجه بوده، تحریم‌های امریکا بر تهران نیز تا اکنون پابرجاست.

اکنون دو طرف مذاکره کننده توافق کردند تا ادمه گفت‌وگوهای برجام را در ویانا نه، بلکه در قطر دنبال کنند.

حالا پس از دو روز مذاکره در دوحه پایتخت قطر مقام‌های امریکایی در مورد نتایج گفت‌وگوها ابراز نارضایتی کرده ادعا دارند که امریکا در این گفت‌وگوها آمادگی خود را برای بازگشت متقابل و پابندی کامل به برجام بر اساس مذاکرات یک‌سال و نیم در ویانا اعلام کرده اما ایران موضوعات غیر مرتبط با برجام را مطرح کرده است.

هم‌زمان با این ناصر کنعانی سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایران درباره‌ی مذاکرات رفع‌ تحریم‌ها در قطر در صفحه‌ی تویترش نگاشته که گفت‌وگوهای فشرده‌ طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با وساطت انریکه مورا در دوحه برگزار شد. وی افزوده که پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره‌ی موارد باقی‌مانده طرح شده و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارایه کرده‌اند.

با این‌که چانه‌زنی‌ها برای برگشت همه طرف ها در برجام در دوحه جریان دارد؛ اما این طرف رییس‌جمهوری ایران با رقیب امریکا یعنی ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه دیدار کرده است. پوتین در حاشیه نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر در پایتخت ترکمنستان، با سید ابراهیم رییسی، رییس‌‌جمهوری ایران دیدار و گفت‌وگو کرده است. در این دیدار رییس‌جمهور روسیه روابط مسکو و تهران را راهبردی و عمیق خوانده و بر همکاری‌های بیش‌تر دو کشور تاکید کرده است: ″روابط روسیه و ایران در واقع ماهیت راهبردی عمیقی دارد. ما در تعاملات سیاسی و مسایل امنیتی در تماس دایم هستیم، و در نقاط داغ مانند سوریه با یک‌دیگر همکاری نزدیکی داریم″.

رییس‌جمهوری ایران نیز با تاکید بر روابط حسنه میان تهران و مسکو گفته است که این دو کشور می‌توانند در حوزه دریای خزر در زمینه حمل‌‌و‌نقل، ترانزیت، ماهیگیری و گردشگری همکاری بسیار نزدیکی با یک‌دیگر داشته باشند.