حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه‌ی ایران و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در نشست مشترک خبری بر تلاش‌ها برای احیای برجام تاکید کردند. وزیر خارجه ایران در این نشست ادعا‌های مقام‌‌های امریکایی درباره این که ایران در مذاکرات رفع تحریم‌‌ها مطالبات فرابرجامی مطرح کرده است را رد کرده است. درهمین حال، محمد بن […]

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه‌ی ایران و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در نشست مشترک خبری بر تلاش‌ها برای احیای برجام تاکید کردند. وزیر خارجه ایران در این نشست ادعا‌های مقام‌‌های امریکایی درباره این که ایران در مذاکرات رفع تحریم‌‌ها مطالبات فرابرجامی مطرح کرده است را رد کرده است.

درهمین حال، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر از تمام طرف خواسته که مذاکرات سازنده را برای موفقیت برنامه هسته‌ای آغاز کنند: ″ما همیشه تلاش می‌کنیم از این گفت‌وگوها برای رسیدن به توافق که نگرانی همه طرف‌ها را از بین ببرد، حمایت کنیم و زمینه بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات را فراهم کنیم″.

درهمین حال، رافایل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی می‌گوید که توقف توافق هسته‌‌ای و کاهش بازرسی‌‌های آژانس در ایران، خطر مسابقه تسلیحات هسته‌ای در منطقه را افزایش خواهد داد: ″ما در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که همسایگان ایران ممکن است هراسان شده و بر اساس آن برنامه‌‌ریزی کنند. کشورهایی در منطقه هستند که به دقت در خصوص چیزی که درباره ایران اتفاق می‌افتد می‌‌نگرند و تنش‌‌ها در منطقه در حال افزایش است″.

از سویی‌دیگر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران می‌گوید که کشورش به هدف دست‌یابی به توافق، دور جدید مذاکرات در ویانا را آغاز کرد و با اراده جدی تا احقاق حقوق قانونی خود چون گذشته به دیپلماسی پایبند خواهد بود. این درحالی‌است که وزارت خارجه امریکا اعلام کرد ۱۵ فرد و نهادی را که در فروش و حمل‌و‌نقل غیرقانونی نفت، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی ایران همکاری داشته اند، تحریم کرده است.