جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری در مورد چگونگی احیای برجام گفته است که اگر توافق حاصل نشود، فشارها بر ایران افزایش پیدا خواهد کرد. وی تاکید کرده که بارها به ایرانی‌ها پیام داده‌اند که توافقی وجود دارد که از حمایت امریکا و شرکای اروپایی این کشور برخوردار است که ایران […]

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری در مورد چگونگی احیای برجام گفته است که اگر توافق حاصل نشود، فشارها بر ایران افزایش پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرده که بارها به ایرانی‌ها پیام داده‌اند که توافقی وجود دارد که از حمایت امریکا و شرکای اروپایی این کشور برخوردار است که ایران باید آن‌را بپذیرد: ″ایران باید بین بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌‌ای یا مواجهه با فشار فزاینده آمریکا و انزوای بین‌‌المللی، یکی را انتخاب کند″.

درهمین حال، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه‌ی ایران در نشست صاحبان صنایع ایتالیا در اقامت‌گاه سفیر ایران در رم گفته است به رغم تحریم‌‌های امریکا کشورش توانسته همکاری‌های اقتصادی با برخی کشور‌ها را گسترش دهد. وزیر امور خارجه ایران ضمن تاکید بر پابندی ایران به حصول توافق خوب می‌گوید که کشورش در ماه‌‌های اخیر تلاش‌های خوبی را برای احیای برجام انجام داد و مقام‌های آمریکایی‌ باید با اتخاذ یک روی‌کرد واقع‌بینانه، به نهایی شدن توافق کمک کنند.

از سویی‌دیگر ناصر کنعانی سخن‌گوی وزارت خارجه ایران درنشست خبری درواکنش به مقاله اخیر جو بایدن رییس‌جمهور امریکا در روزنامه واشنگتن پست مبنی بر پیگیری سیاست فشار اقتصادی و دیپلماتیک علیه ایران، امریکا عامل بی‌ثباتی در منطقه غرب آسیا خوانده است. سخن‌گوی دستگاه دیپلماسی ایران در این باره می‌گوید دولت پیشین آمریکا با خروج یک‌جانبه از برجام‏، عملا به راهبرد دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات صدمه جدی وارد ساخت و دولت کنونی آمریکا نیز علیرغم شعار‌ها و ادعا‌های خود مبنی بر بازگشت به توافق و جبران خطا‌های دولت پیشین آمریکا، متأسفانه در عمل همان روی‌کرد را با تداوم تحریم و فشار اقتصادی دنبال می‌کند.

با این همه، انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا در حساب توییتر خود مذاکرات رفع تحریم‌ها در دوحه را فشرده توصیف کرده است.