نشست هیات‌‌های نظامی روسیه، ترکیه، اوکراین و نمایندگان سازمان ملل درباره‌ی صادرات غله اوکراین در استانبول برگزار شد. این گفت‌وگوها در یکی از مراکز نظامی ترکیه و پشت درهای بسته انجام شد. خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه پیش‌تر در این باره اعلام کرده بود که موضوع صادرات غله اوکراین با حضور مسکو، کییف و سازمان […]

نشست هیات‌‌های نظامی روسیه، ترکیه، اوکراین و نمایندگان سازمان ملل درباره‌ی صادرات غله اوکراین در استانبول برگزار شد. این گفت‌وگوها در یکی از مراکز نظامی ترکیه و پشت درهای بسته انجام شد.

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه پیش‌تر در این باره اعلام کرده بود که موضوع صادرات غله اوکراین با حضور مسکو، کییف و سازمان ملل پیگیری خواهد شد: ″استانبول میزبان هیات‌های ترکیه، روسیه و اوکراین همراه با هیاتی از سازمان ملل خواهد بود تا بحث بر سر صادرات ایمن غلات اوکراینی پیگیری شود″.

صادارت غله اوکراین، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان جهانی، از زمان آغاز درگیری نظامی در این کشور با اختلال روبه‌رو شده است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت‌وگوها درباره مساله غله در استانبول را گام بسیار حیاتی ارزیابی کرده است:امروز در استانبول، ما شاهد گامی مهم در جهت تضمین صادرات ایمن و قابل اعتماد مواد غذایی از اوکراین از طریق دریای سیاه بودیم. برای تحقق پیشرفت‌های حاصل شده توسط طرف‌‌های مذاکره کننده، کار فنی زیادی لازم است″.

درهمین حال، ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین از پیشرفت در مذاکرات ترکیه در زمینه صادرات غله خبر داده است: ″ما تلاش‌های قابل توجهی برای از سرگیری عرضه مواد غذایی کشورمان به بازار جهانی انجام دادیم. و من از سازمان ملل متحد و ترکیه به خاطر تلاش‌های شان سپاسگزارم. هیات اوکراینی به من گزارش داد که پیشرفت‌هایی در این زمینه در مذاکرات استانبول حاصل شده است. در روزهای آینده جزییات را با دبیرکل سازمان ملل هماهنگ خواهم کرد″.

از سویی‌دیگر هییت فدراسیون روسیه بسته ای از پیشنهادات را برای سریع‌‌ترین راه حل مساله صادرات محصولات کشاورزی از بنادر دریای سیاه در استانبول ارایه کرد. هم‌چنان وزیر خارجه‌ی اوکراین امیدوار است که از سرگیری مذاکرات چهار جانبه در ترکیه، به بن‌بست فعلی در خصوص صادرات غله این کشو راز دریای سیاه پایان دهد: ″ما دو قدم با توافق با روسیه فاصله داریم. در مرحله نهایی هستیم و اکنون همه چیز به روسیه بستگی دارد. اظهار امیدواری وزیر خارجه‌ی اوکراین در حالی صورت گرفته که سایر شرکت کنندگان در مذاکرات استانبول با در پیش گرفتن موضع محتاطانه‌تر اعلام کردند که هنوز موارد زیادی برای توافق وجود است″.

با این همه، ماریا زاخارووا سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی روسیه تصمیم کمیسیون اروپا را برای حذف برخی محدودیت‌‌های اعمال شده بر انتقال کالا‌ها به کالینینگراد از طریق راه آهن، تصمیمی عاقلانه و واقع‌گرایانه دانست و تاکید کرده است که روسیه هنوز پرسش‌‌هایی درباره‌ی محتوای این تصمیم دارد.