شورای همکاری خلیج فارس و امریکا در بیانیه‌ای مشترکی که در پایان نشست جده صادر شد بر حمایت از عاری شدن منطقه خلیج فارس از تمامی انواع سلاح‌‌های کشتار جمعی تاکید کردند. در این بیانیه آمده که رهبران حاضر در نشست بر محوری بودن تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از آن چه آن‌ها دست‌یابی ایران به […]

شورای همکاری خلیج فارس و امریکا در بیانیه‌ای مشترکی که در پایان نشست جده صادر شد بر حمایت از عاری شدن منطقه خلیج فارس از تمامی انواع سلاح‌‌های کشتار جمعی تاکید کردند.

در این بیانیه آمده که رهبران حاضر در نشست بر محوری بودن تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از آن چه آن‌ها دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای مدعی آن شدند، تاکید کردند. در بیانیه هم‌چنان آمده که این رهبران، از ایران دعوت کردند تا با همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای منطقه را عاری از تسلیحات کشتار جمعی باقی نگهدارد. فیصل بن فرحان، وزیر خارجه‌ی عربستان پس از نشست امنیت و توسعه جده گفته که دست عربستان هم‌چنان به سوی ایران دراز است و کشورش به داتشن روابط خوب با این کشور مشتاق است: ″مذاکرات با ایران مثبت است، اما به هدف خود نرسیده و امیدواریم تحولاتی در آینده صورت پذیرد. راه حل دیپلماتیک، تنها راه ترجیحی برای تعامل با ایران است″.

درهمین حال، ناصر کنعانی سخن‌گوی وزارت خارجه ایران برخی ادعا‌ها و اتهام‌های منتشر شده علیه ایران در جریان سفر جوبایدن رییس‌جمهور امریکا به منطقه غرب آسیا از جمله اظهارات وی در نشست جده را بی‌اساس دانست و گفته است این ادعا‌ها، در راستای تداوم سیاست فتنه انگیزانه و تنش آفرین واشنگتن در منطقه است. سخن‌گوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید که اتهام‌های دروغین امریکا در خصوص برنامه صلح‌آمیز هسته‌‌ای ایران و چشم‌پوشی این کشور از چندین دهه فریب‌کاری رژیم اسراییل به‌عنوان رژیم غیرعضو در معاهده عدم اشاعه و بزرگ‌ترین دارنده زرادخانه تسلیحات هسته‌ای در منطقه، نشانه بزرگی از تزویر و نفاق دولت آمریکا است.

با این همه، ایران بارهاست که بیان کرده برخلاف ادعا‌های رسانه‌‌های غربی از مذاکره قوی و پایدار حمایت می‌‌کند و در راه گفت‌وگو مصمم است.