سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری ایران ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه درنشست مشترک هفتمین اجلاس سران کشور‌های ضامن روند آستانه، با محکوم کردن تداوم حملات نظامی رژیم اسراییل به سوریه از جمله به زیرساخت‌‌های غیرنظامی، این حملات را ناقض حقوق بین‌‌الملل بشردوستانه و تمامیت‌ارضی سوریه خواندند. سید ابراهیم رییسی رییس ‌جمهورایران […]

سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری ایران ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه درنشست مشترک هفتمین اجلاس سران کشور‌های ضامن روند آستانه، با محکوم کردن تداوم حملات نظامی رژیم اسراییل به سوریه از جمله به زیرساخت‌‌های غیرنظامی، این حملات را ناقض حقوق بین‌‌الملل بشردوستانه و تمامیت‌ارضی سوریه خواندند.

سید ابراهیم رییسی رییس ‌جمهورایران دراین نشست گفته است که حضور آمریکایی‌ها در شرق فرات توجهی ندارد و باید از آن‌جا خارج شوند و همه نقاط سوریه تحت حاکمیت دولت قانونی مستقر قرار بگیرد.

درهمین حال، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه دیدار سران کشورهای ضامن روند آستانه را برای کمک به حل‌و‌فصل مساله سوریه مهم دانسته و گفته که در این نشست بر تحکیم همکاری سه‌جانبه به منظور عادی‌‌سازی پایدار در سوریه تاکید شد: ″با شرکای ایرانی و ترکی خود و با فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در هماهنگی هستیم و آمادگی داریم به کارکرد ثابت و پایدار این کمیته‌ای که نقش اصلی در حل‌و‌فصل مساله سوریه دارد، کمک کنیم″.

از سویی‌دیگر رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه نیز گفته که در این نشست بر مبارزه مشترک علیه تروریزم نیز تاکید شده است: ″باید روند مذاکرات سیاسی برای یک راه‌ حل پایدار تسریع پیدا کند و فعالیت کمیته قانون اساسی باید هر چه زودتر به نتیجه برسد. متاسفانه در این زمینه از یک موضع ناسازگار پیروی می‌‌شود. به تلاش‌‌های خودمان در زمینه تشویق طرفین در جهت رسیدن به صلح‌و‌ثبات ادامه خواهیم داد. هدف اصلی‌ ما پایان دادن به تراژی انسانی موجود در سوریه است″.

با این همه، آیت‌الله خامنه‌‌ای رهبر انقلاب ایران در دیدار با رییس‌جمهور ترکیه گفته است که حفظ تمامیت‌ارضی سوریه بسیار مهم است و هرگونه حمله نظامی در شمال سوریه قطعاً‌ به ‌ضرر ترکیه، سوریه و همه منطقه تمام می‌شود.