علی باقری معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در صفحه توییتر خود نوشته است که برای پیش‌برد مذاکرات عازم ویانا شده است. وی با تاکید بر این‌که مسوولیت بر عهده آن‌هایی است که توافق را نقض کرده افزوده است امریکا باید قدردان فرصتی باشد که با سخاوت‌مندی اعضای برجام فراهم شده است. وی […]

علی باقری معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در صفحه توییتر خود نوشته است که برای پیش‌برد مذاکرات عازم ویانا شده است.

وی با تاکید بر این‌که مسوولیت بر عهده آن‌هایی است که توافق را نقض کرده افزوده است امریکا باید قدردان فرصتی باشد که با سخاوت‌مندی اعضای برجام فراهم شده است. وی گفته که هم اکنون توپ در زمین امریکا است تا از خود پختگی نشان داده و مسوولانه عمل کند.

هم‌چنان مجید تخت ‌روانچی، سفیر و نماینده‌ی دایم ایران در سازمان ملل در دهمین کنفرانس بین‌‌المللی بازنگری ان‌پی‌تی در مقر سازمان ملل گفته است که ایران مسوولانه رفتار کرده و با صبر راهبردی و مقاومت حداکثری خود توانست این توافق را حفظ کند: ″ایران با حسن نیت مشغول مذاکره با طرف‌های دیگر برای از سرگیری اجرای کامل توافق است. حصول این هدف به تاخیر افتاده؛ زیرا دولت امریکا هنوز تصمیم نگرفته است تا بهره مندی ایران از منافع اقتصادی وعده داده شده طبق توافق را تضمین کند″.

درهمین حال، آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی در گزارشی به اعضای خود اعلام کرده است که ایران فرایند نصب سه آبشار از سانتریفیوژهای آی‌آر شش  در کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز را به اتمام رسانده است.

از سوی دیگر محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی‌اتمی ایران در حاشیه جلسه هیات دولت ایران گفته است که خود امریکایی‌‌ها اعتراف می‌‌کنند که سیاست فشار حداکثری شکست خورده است.

این در حالی‌است که مذاکرات ویانا برای احیای برجام به زودی از سر گرفته می‌‌شود. نمایندگان قصد دارند پس از وقفه‌ای حدودا پنج ماهه به ویانان بازگردند. میخاییل اولیانوف نماینده دایم روسیه در سازمان‌‌های بین‌المللی در ویانا گفته است که مذاکره کنندگان روس آماده گفت‌وگو‌های سازنده برای نهایی کردن توافق هستند. انریکه مورا معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا اعلام کرده است که در حال سفر به ویانا است تا بسته پیشنهادی بروکسل برای توافق هسته‌ای با ایران را به بحث بگذارد.  در همین حال یک مقام آمریکایی اعلام کرده که رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران برای شرکت در مذاکرات رفع تحریم‌‌ها عازم ویانا می‌شود.