آغاز مانور نظامی نیروهای امریکایی وکوریای جنوبی ظاهرا خشم کوریای شمالی را برانگیخته است. کوریای شمالی در روز نخست سفر معاون رییس‌جمهور امریکا به کوریای جنوبی و اعلام رزمایش نظامی نیروهای امریکایی و کوریای جنوبی دو موشک را به سمت آب‌های چاپان برتاب کرد تا هشدار داده باشد به همسایه و دشمن دیرینه خود یعنی […]

آغاز مانور نظامی نیروهای امریکایی وکوریای جنوبی ظاهرا خشم کوریای شمالی را برانگیخته است.

کوریای شمالی در روز نخست سفر معاون رییس‌جمهور امریکا به کوریای جنوبی و اعلام رزمایش نظامی نیروهای امریکایی و کوریای جنوبی دو موشک را به سمت آب‌های چاپان برتاب کرد تا هشدار داده باشد به همسایه و دشمن دیرینه خود یعنی آمریکا.

اما این هم بسنده نبود که روز 〈شنبه، ۹ میزان〉 نیز اقدام به شلیک و آزمایش دوموشک بالستیک دیگر کرد.

مقام‌های کوریای جنوبی اعلام کردند که پیونگ یانگ دو موشک را به سوی آب‌های جاپان شلیک کرده است؛ اما از نوعیت این موشک‌ها چیزی گفته نشده‌است: ″کوریای شمالی در یک هفته چهاربار آزمایش موشکی انجام داده‌است که این خود یک عمل تحریک کننده و باعث بی‌ثباتی در منطقه می‌شود. ما از کشورهای جهان می‌خواهیم که خاموش نباشند و اقدام‌های فوری علیه این کشور انجام دهند″.

اندکی بعد مقام‌های چاپان اعلام کردند که دوموشک شلیک شده از سوی کوریای شمالی در آب‌های این کشور فرود آمده است، آنان با نکوهش این آزمایش، نوعیت موشک‌ها را بالستیک گفته‌اند. مقام‌های نظامی چاپان در واکنش به این عمل کوریای شمالی به نیروهای نظامی دستور دادند که در حالت آما ده باش قرار بگیرند.

از سوی دیگر امریکا که همواره تاکید بر منع دست‌یابی کوریای شمالی به سلاح هسته‌ای می‌کند نیز شلیک موشک‌های بالستیک از سوی پیونگ یانگ را نکوهش کرده‌است: ″ارتش آمریکا از پرتاب و آزمایش‌‌های بالستیک کره شمالی اطلاع دارد و ارزیابی‌ها نشان می‌‌دهد که این نوع آزمایش‌ها تهدیدی فوری علیه نیروهای نظامی و خاک آمریکا یا متحدانش نیستند. آزمایش‌‌های موشکی، تأثیر بی‌ثبات‌ کننده برنامه‌های غیرقانونی موشک بالستیک و سلاح‌‌های کشتار جمعی کره شمالی را برجسته می‌‌کنند″.

گفتنی‌است که کوریای شمالی در سال جاری سرعت آزمایش‌های تسلیحاتی خود را به طرز بی‌سابقه افزایش داده‌است. پیونگ ‌یانگ هم‌چنین به تازگی یک آزمایش موشک بالستیک قاره ‌پیما را برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۷ انجام داد که با واکنش‌‌های جدی غرب روبه‌رو شد.