وزارت صحت عامه می گوید که در سال های اخیر موارد خود کشی نسبت به سال های قبل آن افزایش یافته است. روز ۲۳ سنبله/شهریور برابر است با روز جهانی پیش گیری از خود کشی. خود کشی عمل است که در کشورهای پیش رفته نیز اتفاق می افتد. بر اساس آمار سازمان ملل متحد، در […]

وزارت صحت عامه می گوید که در سال های اخیر موارد خود کشی نسبت به سال های قبل آن افزایش یافته است. روز ۲۳ سنبله/شهریور برابر است با روز جهانی پیش گیری از خود کشی. خود کشی عمل است که در کشورهای پیش رفته نیز اتفاق می افتد. بر اساس آمار سازمان ملل متحد، در کشور های پیش رفته بیشتر مردان دست به خود کشی می زنند، اما در کشور های عقب مانده مثل افغانستان زنان بیشترین قربانیان این رویداد اند.

به همین دلیل روز جهانی پیش گیری از خود کشی در کابل از سوی وزارت صحت عامه گرامی داشت شد. ناجیه طارق معاون وزارت صحت عامه بدون ارایه آمار تازه می گوید که واقعات خود کشی نسبت به سال های پیش در کشور افزایش یافته است.

یک نهاد خارجی درسال ۲۰۰۶ پژوهشی را در باره خود کشی در ولایت های کابل، هرات و میدان وردک راه اندازی کرده بود که براساس آن سالانه ۲۳۰۰ تن در کشور دست به خود کشی می زنند. معاون وزارت صحت عامه می گوید از این میان ۹۵ درصد قربانیان عمل خودکشی را زنان بین سن ۱۴ الی ۱۹ تشکیل می دهند.

با این همه مسولان وزارت صحت عامه مبارزه با پدیده خود کشی را برنامه همه شمول می دانند که همه وزارت خانه ها باید در آن سهم بگیرند.

سید کمال سادات معاون جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ می گوید که این وزارت برنامه های را روی دست دارد که باعملی شدن آن آمار خود کشی ها کاهش خواهد یافت.

به گفته مسولان وزارت صحت عامه بیکاری، فقر، بیسوادی، اعتیاد به مواد مخدر، ازدواج های اجباری، بیماری افسردگی، اختلال روانی، تجاوز جنسی و تبادله زنان در حالت دشمنی از موارد هستند که سبب عمل خودکشی در کشور می شود.