وزارت خارجه ایران می‌گوید که وزیران خارجه ایران و فرانسه طی دیداری در پکن در خصوص موضوعات مختلف روابط دوجانبه و برخی موضوعات کنسلی گفت‌وگو کردند. در یک بیانیه‌ای وزارت خارجه ایران آمده‌است که در این دیدار وزیر امور خارجه ایران از رویکرد فرانسه در قبال تعهدات برجامی‌اش انتقاد کرده‌است. بیانیه می‌افزاید که وزیران خارجه […]

وزارت خارجه ایران می‌گوید که وزیران خارجه ایران و فرانسه طی دیداری در پکن در خصوص موضوعات مختلف روابط دوجانبه و برخی موضوعات کنسلی گفت‌وگو کردند.

در یک بیانیه‌ای وزارت خارجه ایران آمده‌است که در این دیدار وزیر امور خارجه ایران از رویکرد فرانسه در قبال تعهدات برجامی‌اش انتقاد کرده‌است. بیانیه می‌افزاید که وزیران خارجه دو کشور هم‌چنان بر ضرورت رعایت احترام متقابل و تداوم گفت‌وگوهای مشترک نیز تاکید کردند.

وزیر خارجه ایران بار دیگر از فرانسه در ارتباط با عدم اجرای تعهدات برجامی انتقاد کرده‌است. حسین امیرعبداللهیان درباره‌ی دیدار اخیر خود با وزیر خارجه فرانسه در تویترش نوشته است که در دیدار در مورد مسایل مختلف با وزیر خارجه فرانسه در پکن گفت‌وگو کردم: ″در جریان دیدار و گفت‌وگوی صریح و مفید با کولونا، وزیر خارجه فرانسه در پکن، که دو ساعت به طول انجامید، در خصوص مناسبات دوجانبه، توافق اخیر تهران و ریاض، اوکراین، مسایل منطقه‌ای از جمله فلسطین و لبنان، لغو تحریم‌ها و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان تبادل نظر کردیم″.

وزیر خارجه ایران بار دیگر از رویکرد فرانسه در ارتباط با عدم اجرای تعهدات برجامی انتقاد کرده‌است: ″هم‌چنین ضمن انتقاد از رفتار دولت فرانسه در عدم اجرای تعهدات برجامی، بر لزوم رعایت و احترام به‌حقوق شهروندان معترض فرانسوی تاکید کردم. بر تداوم مذاکرات و رعایت احترام متقابل برای عبور از چالش‌ها توافق داریم″.

این در حالی‌است که رییسان جمهوری چین و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک بر حمایت خود از مذاکرات برای لغو تحریم‌های علیه ایران تاکید کردند. امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه و شی جی پینگ همتای چینی‌اش، حمایت کشورهای‌شان را از مذاکرات برای رفع تحریم‌های ایران اعلام کردند. آنان هم‌چنان حمایت خود را از مذاکرات سیاسی و دیپلماتیک برای رفع تحریم‌‌های ایران نیز تاکید قرار دادند.