شماری از آگاهان سیاسی، اراده امریکا در امر مبارزه با گروه های تروریستی به ویژه گروه تروریستی داعش را ضعیف می دانند. به باور این آگاهان، اهداف کلان منطقه ای امریکا سبب شده است که گروه تروریستی داعش در افغانستان و کشورهای منطقه رشد کند. جنرال مارتین دمپسی، رییس ستاد ارتش امریکا روز یکشنبه، در […]

شماری از آگاهان سیاسی، اراده امریکا در امر مبارزه با گروه های تروریستی به ویژه گروه تروریستی داعش را ضعیف می دانند. به باور این آگاهان، اهداف کلان منطقه ای امریکا سبب شده است که گروه تروریستی داعش در افغانستان و کشورهای منطقه رشد کند.

جنرال مارتین دمپسی، رییس ستاد ارتش امریکا روز یکشنبه، در سفری از پیش اعلام‌ نشده وارد کابل شد. آقای دمپیسی دردیدار با رییس جمهورغنی گفته است که مبارزه با هراس افگنی در منطقه زمان گیر است. رییس جمهور غنی با ابراز نگرانی از فعالیت گروه داعش در منطقه گفته است که نبرد علیه این گروه، نیاز به همکاری جهانی دارد و هیچ کشوری به تنهایی قادر به نابودی آن نخواهد بود. رییس جمهور غنی همچنان تأکید کرده است که کشورهای منطقه به ویژه چین، روسیه، ایران، پاکستان و هند باید در برابر هراس افگنان همکاری کنند.

اشرف غنی: داعش خطر جدی را به مردم افغانستان خلق کرده است. کشورهای منطقه هم از خطر داعش در امان نخواهند ماند. برای مبارزه با این پدیده همکاری های منطقه نیاز است. کشورهای منطقه به ویژه چین، روسیه، ایران، پاکستان و هند باید در برابر هراس افگنان با یک دیگر همکاری کنند.

 در همین حال جنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد ارتش امریکا هشدار می دهد که مبارزه با هراس افگنی در منطقه زمان گیر است و نیاز بر همکاری های منطقه ی دارد تا این گروه ها نابود گردند. آقای دمپسی افزوده است که حکومت وحدت ملی افغانستان خواستار ایجاد یک مرکز منطقه ای برای مبارزه علیه گروه‌های تروریستی شده است.

مارتین دمسی: شماری از کشورهای منطقه قابل اعتبار و متحدان ما در مبارزه با دهشت افگنی هستند و می توانند در مبارزه با گروه داعش در کشورهای جنوب آسیا کمک کنند.

 از سویی هم جنرال کیمبل فرمانده عمومی نیروهای امریکایی گفته است که بنا بر تقاضای رئیس جمهور غنی در مورد بیرون شدن نیروهای خارجی، باراک اوباما به وی دستور داده است تا وضعیت امنیتی افغانستان را در ختم فصل جنگ بررسی کند. آقای کیمبل در مورد افزایش فعالیت های گروه داعش درافغانستان ابراز نگرانی کرده و هشدار داده است که اکنون این گروه از مراحل ابتدایی بیرون شده و از نگاه عملیاتی در حال رشد است. او هشدار داده است، افرادی که به روند صلح افغانستان سهم نمی ‌گیرند، احتمالا با گروه داعش بیعت خواهند کرد.

با این همه، شماری از آگاهان سیاسی، اراده ی امریکا در امر مبارزه با گروه های تروریستی به ویژه گروه تروریستی داعش را ضعیف می دانند. به باور این اگاهان؛ اهداف کلانی منطقه ی امریکا سبب شد گروه های تروریستی داعش در افغانستان و کشورهای منطقه رشد کند.

اما چرا امریکا ظاهرأ به از دریچه ی داخل می شوند که گویا با داعش و گروه های تروریستی در افغانستان مقابله می کنند و رد پای آنان را در هر کشوری که باشد هدف قرار خواهند داد؟

این درحالیست که در حال حاضر؛ نزدیک به ده هزار سرباز امریکایی در چارچوب برنامه حمایت قاطع در افغانستان حضور دارند که بیشتر به آموزش و پشتیبانی از نیروهای افغانستان مشغول اند.