آمریکا در تحکیم امنیت افغانستان در پانزده سال گذشته ناکام بوده است.رییس جمهور روسیه در پانزدهمین نشست شانگهای گفته است که کشورهای غربی به ویژه آمریکا در چند سال گذشته در تحکیم امنیت افغانستان ناکام بوده اند.آقای پوتین این نگرانی را با رهبران کشورهای آسیایی مطرح کرده است.ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، از گسترش نفوذ […]

آمریکا در تحکیم امنیت افغانستان در پانزده سال گذشته ناکام بوده است.رییس جمهور روسیه در پانزدهمین نشست شانگهای گفته است که کشورهای غربی به ویژه آمریکا در چند سال گذشته در تحکیم امنیت افغانستان ناکام بوده اند.آقای پوتین این نگرانی را با رهبران کشورهای آسیایی مطرح کرده است.ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، از گسترش نفوذ گروهای تروریستی در افغانستان نگرانی کرده و گفته است که حضور گروهای تروریستی در افغانستان امنیت منطقه را به مخاطره انداخته است.

آقای پوتین افزوده است: در تاریخ روابط ما مراحل مختلف وجود داشته، اما روابط روسیه و افغانستان در یک دهه گذشته، بدون شک روابط دوستانه بوده است.

درهمین حال محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور در نشست شانگهای گفته است که هدف تروریستان بی ثبات کردن منطقه است و نیاز است که برای شکست تروریزم همکاری همه جانبه انجام شود.

آقای غنی افزوده است: “تروریستان از کجا می آیند؟ شمار زیاد آنها از کشور های خود شما می آیند و از خاک ما استفاده می کنند تا کشور های شما و یا دیگر کشور های منطقه را بی ثبات سازند. ما باید مشکل را شناسایی کرده و اعتراف کنیم که آنها با حکومت افغانستان مشکل سیاسی ندارند.پلان آنها این است که منطقۀ ما را بی ثبات بسازند”.

سازمان شانگهای برای همکاری‌ های چند جانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در منطقه در سال ۲۰۰۱ پایه ‌گذاری شد.کشورهای ‌چین، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرغیزستان اعضای اصلی و کشورهای افغانستان، ایران، هند، پاکستان و مغولستان اعضای ناظر این سازمان می باشد.