سوم حوت امسال برابر است با سی و هفتمین سالروز قیام مردم کابل علیه ارتش سرخ شوروی پیشین. در این روز باشندگان شهر کابل در اعتراض علیه رژیم وقت و همچنان تجاوز اتحاد جماهیر شوروی به کشور دست به قیام زدند. ظلم، وحشت، تجاوز و بی عدالتی هر انسان آزاده را به ستوه می آورد. […]

سوم حوت امسال برابر است با سی و هفتمین سالروز قیام مردم کابل علیه ارتش سرخ شوروی پیشین. در این روز باشندگان شهر کابل در اعتراض علیه رژیم وقت و همچنان تجاوز اتحاد جماهیر شوروی به کشور دست به قیام زدند.

ظلم، وحشت، تجاوز و بی عدالتی هر انسان آزاده را به ستوه می آورد. مردم افغانستان همواره نشان داده اند که هرگز در برابر ظلم و تجاوز تسلیم نخواهند شد. سی و هفت سال پیش، درست دو ماه از تجاوز قشون سرخ شوروی به کشور می گذشت، فضای بی باوری، ظلم و وحشت سراسر کشور را فرا گرفته بود. این مساله مردم را سخت نگران کرده بود و چنین وضعیت مایوس کننده زمینه را برای قیام و اعتراض مردمی در سوم حوت سال ۱۳۵۸ درکابل فراهم کرد. در این روز ساکنان شهر کابل در اعتراض علیه رژیم کمونیستی و تجاوز نظامی اتحاد جماهیر شوروی، دست به قیام و اعتراض زدند. باشندگان پایتخت، شب هنگام دوم حوت سال سیزده پنجاه و هشت خورشیدی با سر دادن نعره های الله اکبر، این قیام را آغاز کردند که تا سپیده دم صبح روز سوم، این قیام تقریباً در تمام شهر گسترش یافت. رژیم آن زمان به کمک قوای سرخ شوروی، این قیام را به گونه وحشیانه سرکوب کرد و هزاران انسان آزادیخواه را که به تجاوز و ظلم نه گفته بودند، به خاک و خون کشاند.

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت این قیام را نمونه بارز شجاعت مردم افغانستان عنوان می کند و می گوید که قیام مردم کابل قیام حق علیه باطل بود. انگیزه های دینی و ملی در تحریک مردم در قیام سوم حوت سال ۱۳۵۸ نقش اساسی داشت و همین باورها مردم را وادشت تا به وضعیت بد حکومت وقت “نه” بگویند و قیام کنند.